Hopp til hovedinnhold

Canada: Et stort stykke «Norge» – med enorme muligheter

IN ansatte Canada-kontoret© Innovasjon Norge
KLARE FOR Å HJELPE: F.v. seniorrådgiver Hamid Shirazi, handelsråd Stein Oddvar Sægrov og seniorrådgiver Caleb Chapman
Ganske likt som Norge, bare veldig mye større. Canada har høy interesse for havbruk, energi, bærekraft og helse, og det er bare noen av sektorene der norsk næringsliv kan gjøre suksess.

– Hvis jeg hadde visst det jeg vet nå for ti år siden, da er det ingen tvil om at jeg hadde satset i Canada, sier Stein Oddvar Sægrov. Han er handelsråd i Canada, og har med seg to erfarne kolleger på laget: Hamid Shirazi og Caleb Chapman.

De mener Canada er en lavthengende frukt for norske selskaper som ønsker å ekspandere internasjonalt. Med både USA og Sør-Amerika i umiddelbar nærhet, er Canada en enkel inngangsport til andre, store markeder.

De tre medarbeiderne på utekontoret i Canada forsøker å etablere og styrke enda flere forretningsmuligheter mellom Canada og Norge. Gjennom utekontoret får norske bedrifter hjelp med blant annet rådgivning, informasjon om relevante markeder, partnersøk og generell tilrettelegging. Konkurranseevnen til selskapene handler om å treffe synlig og sterkt på Canadiske behov, og den innsikten ses tydelig hos dem som lykkes godt.

Et enormt marked

Toronto skyline i dagslys© James Thomas, Unsplash
STORT POTENSIALE: Innovasjon Norges kontor ligger i Toronto. Her bor nesten tre millioner mennesker.

Fremover håper de å se enda flere norske selskaper som tør å satse ordentlig på det canadiske markedet. For mulighetene er mange. Spesielt handler det om at det i Norge er en rekke industrier som harmonerer godt med behov i Canada.

Dessuten er det et digert marked.

– Canada er et marked med en økonomisk aktivitet på 2 billioner kroner i året. Når vi vet at landet også grenser til USA, med en aktivitet på 20 billioner i året, så sier det litt om mulighetene, sier Shirazi.

Han jobber mye med fornybar energi, hydrogen, karbonfangst, elektrifisering og utslippskutt, samt med den maritime næringen. Og han er opptatt av at mange i Norge kanskje ikke er klar over hvor enormt Canada faktisk er.

– Det er verdens nest største land, nesten på størrelse med hele Europa. Se for deg at du setter deg i et fly i Oslo og flyr i seks timer – se for deg hvor langt du kommer da. Det er så stort Canada er. Det er mange provinser og regioner som alle har sine egne markeder og sine egne unike økonomiske profiler, sier han.

Mange «attraktive» problemer - som trenger tidsriktige løsninger

Norge og Canada har mange likhetstrekk, både i gode ting, men også i utfordringer som trenger nye løsninger. For det er jo nettopp i problemene det ofte ligger forretningsmuligheter, og dersom norske bedrifter ligger foran canadiske bedrifter i å finne gode løsninger på felles problemer, er det veldig relevant for Canada.

Det er nettopp likhetstrekkene mellom landene som gjør at vi er relativt godt i takt, og som gjør Canada til et veldig tilgjengelig marked.

Havbruk, energi og helse

Canada og Norge mange likheter: Det gjelder for eksempel i energisektoren – med områder som har vært dominert av olje og gass, samtidig som man skal følge Paris-avtalen og kutte utslipp.

Dessuten har både Norge og Canada samme type helsesektor, med fri helsehjelp. Og ikke minst har Canada, i likhet med Norge, en svært aktiv havbruksnæring.

– Den største og mest aktive porteføljen vår i Canada er innen havbruksindustrien. I motsetning til mange andre land skal Canada øke lakseproduksjonen, sier Chapman.

Solnedgang farger himmelen gul og lilla over Vancouver og havet utenfor byen© Mike Benna, Unsplash
STRATEGISK PLASSERT: Helt mot grensen til USA ligger Vancouver. Et økonomisk senter for vestlige Canada, og en viktig havneby.

Chapman jobber også tett med helsesektoren, der det allerede er flere norske selskaper som har lykkes.

– At Canada og Norge har samme type helsevesen åpner opp mange muligheter for norske firmaer. Flere norske firmaer har allerede lykkes i den mest vestlige provinsen vi har, Newfoundland og Labrador, sier han.

Selv mener han at de kulturelle likhetene mellom Canada og Norge er slående.

– Jeg får mindre kultursjokk når jeg drar fra Canada til Norge enn når jeg drar fra Canada til for eksempel Florida, sier han.

Flere norske eksportsuksesser

En grå pumpe fra Ydra med teksten Blaastrom Fish silage technology© Ydra AS
Pumper: Norske Ydra leverer til det canadiske markedet.

Det norske selskapet Ydra AS lager pumper til fiskeri, oppdrett og andre maritime næringer, og er blant dem som har fått hjelp av Innovasjon Norge i Canada.

Selskapet opplevde interesse for sine produkter og ønsket å satse i det canadiske markedet. Det gjorde at de valgte å delta på Innovasjon Norges eksportprogram Global Growth.

Programmet skreddersys for bedrifter innenfor samme sektor, og består av forberedende kurs hjemme, og samlinger i de aktuelle internasjonale markedene. I tett samarbeid med næringer hjemme, Innovasjon Norges kontorer i utlandet og andre internasjonale aktører, er målet at Global Growth skal åpne de riktige dørene for å øke mulighetene for eksportsuksess.

– Vi er svært fornøyde med konseptet og vil anta at deltakelsen har spart oss for minst to års arbeid. Vi kan trygt anbefale både Canada som marked og Global Growth til andre som vurderer dette som interessant, sier Jan Rune Haukvik, Sales Engineer i Ydra AS.

Les mer om Global Growth – og finn ut om det er noe for deg og din bedrift

Også det norske selskapet OSO Hotwater har gjort seg gode erfaringer med det canadiske markedet. For både privatmarkedet og industrien leverer de varmtvannsberedere som benytter fornybar energi. Takket være Innovasjon Norges tjenester «over dammen» har selskapet nå etablert et datterselskap i Canada.

 – Toronto-kontoret til Innovasjon Norge har bistått med rådgivning hele veien. Vi har fått hjelp til markedsforståelse og etablering av nye nøkkelkunder, sier Lars Ødegård, salgsdirektør i OSO Hotwater.

– Innovasjon Norge også har vært instrumentell i etablering av datterselskapet i Canada, og de jobber nå tett med våre lokale ansatte.

Viktig med innsikt og tydelige mål

Selv om Sægrov og de andre på Innovasjon Norges kontor mener Canada er tilgjengelig for norske bedrifter, er det nødvendig å ha en klar strategi før du setter deg på flyet.

– Det er mange som planlegger altfor tynt, og drar til Canada på messer, og kommer hjem med 50 visittkort – som de egentlig ikke vet om er bra eller ikke. Da ender en del med tilfeldige samarbeidspartnere, og vi erfarer at dette sjeldent blir særlig suksess. Det aller viktigste er å kunne forstå hva slags forretningslandskap det er her. For det er i dette landskapet det skal konkurreres, og da kreves innsikt. Innsikt for å kunne bygge en god strategi og sterk konkurranseevne. Og det er trolig det viktigste vi er her for å hjelpe med, sier Sægrov.

En annen fundamental egenskap, er å bli oppfattet som dedikert og langsiktig, og dette er en egenskap det er vanlig å bomme på, men som det med bevissthet også er enkelt å lykkes med.

– Det betyr mye for markedet at selskapet selv setter beina på bakken her, da det som nevnt er for mange eksempler på at det blir begrenset suksess med å bare knytte til seg en lokal agent, sier han.

Men med innsikt i dette er også mulighetene mange for en rekke norske selskaper.

Slik kan din bedrift lykkes i Canada

Det er vanskelig å sitte i Norge og vite hva som må til for å vinne i business i Canada, så vi vil anbefale alle selskaper med høye ambisjoner, relevante produkter og ressurser til å satse – til å ta kontakt med oss for en første behovsavklaring, og høyttenking om mulighetene.

Vi er her i Canada for å få bistå norske bedrifter i å vinne kontrakter!

Publisert :
Sist oppdatert :