Global Gateways – raskeste vei til internasjonale markeder
Programmet hjelper bedrifter med å redusere risiko og sikre raskere tilgang til nye markeder. Bedrifter som har de nødvendige forutsetningene for å lykkes med en langsiktig internasjonal satsing blir prioritert.
Ferdigvareindustrien er representert med flere bedrifter i det nye programmet.
- Norge har flere bedrifter med sterke merkevarer. Produktene har ofte god kvalitet, høy funksjonalitet, bra design og bærekraftig produksjon. For å lykkes internasjonalt i denne bransjen er differensiering på design og innovasjon viktig. Og ikke minst er markedsorientering og kompetanse innen markedsføring en indikator på om man kan lykkes med eksport, sier Tonje Igesund Nelson, leder av Global Gateways i Innovasjon Norge
Ved å delta i dette programmet blir bedriften en del av Norges eksportlandslag.
- En dedikert rådgiver vil sammen med bedriften lage en vekstplan og følge opp over flere år. Rådgiveren vil få god kjennskap til bedriftens behov og kan tilby det beste Innovasjon Norge har av kompetanse, rådgivning og nettverk – til riktig tid, både i Norge og internasjonalt, sier Nelson.
Bedrifter som deltar må dele informasjon om resultatene de oppnår med Innovasjon Norge, for eksempel informasjon om eksportandeler og nye kontrakter i markedet.
Vi er i starten av dette eksportutviklingsprogrammet, der vi er ute etter å rekruttere de mest egnede bedriftene til Global Gateways. Innovasjon Norge jobber tett sammen med flere spennende ferdigvarebedrifter som:
Wonderland - produsent av senger
Heymat med designmatter
Gudbrandsdalens Uldvarefabrik med tekstiler
Northern med møbler og lamper
OSO Hotwater med varmtvannsberedere
Bridgehill med branntepper for bil
Jets Vacuum med toalettløsninger