Hopp til hovedinnhold

- India er mulighetenes land

Forretningsfolk fra India og Norge signerer avtale© Innovasjon Norge
Teknologiselskapet Beyonder lander avgjørende avtaler i India.
Med verdens femte største økonomi, byr India på et kjempemarked for norske bedrifter. Akkurat nå er det spesielt stor etterspørsel etter norske løsninger.

I India finnes et enormt marked med stor oppside. Det tiltrekker stadig flere norske selskaper, sier Cristian Valdes Carter, kontorleder og handelsråd ved Innovasjon Norges kontor i India, New Dehli.

Dedikerte ressurser og lokal tilstedeværelse er essensielt for å få fotfeste her. Ønsker du å utforske mulighetene India har å by på, kan vi hjelpe.
Cristian Valdes Carter, leder for Innovasjon Norges kontor i India.

Han leder seks ansatte, hvorav fem forretningsrådgivere og en egen teknologi- og forskningsråd. Flere har vært ansatt i et tosifret antall år, og har bakgrunn fra industrien i India og internasjonal handel. Alle jobber dedikert med å hjelpe norske selskaper med å vurdere om deres forretning og forretningsmodell er riktig for det indiske markedet. De bistår selskapene med introduksjoner til de riktige kundene, partnerne og beslutningstakerne. Det er hektiske dager i India for Carter og kollegene, som har mer enn 25 oppdrag for norske selskaper.

Portrett av Cristian Rodrigo Valdes Carter© Privat
Cristian Valdes Carter leder Innovasjon Norges kontor i India.

Norge og India er supermatch

Kontoret i New Delhi jobber særlig med verdikjedene innen grønn energi, maritim, akvakultur og sirkulære løsninger. Dette er områder hvor India har store behov og ambisjoner, og den indiske industrien er veldig interessert i norsk teknologi.

Norge har betydelige konkurransefortrinn innen energi, havindustrier og miljø. Her er vi komplementære med India, som har store og konkrete satsinger på disse områdene. Det betyr ikke at inntoget i det indiske markedet går av seg selv. Skal du lykkes, må du ha tålmodighet og tilstedeværelse.

Innovasjon Norge åpner dører

Det finnes flere eksempler på norske selskaper som med hell har etablert seg i India. Både Jotun, Statkraft, Kongsberg Gruppen, Aker og Orkla er lokalt til stede, og har flere tusen indiske ansatte i sine selskaper. Carter forteller at det på landsbasis jobber mellom 12-15.000 indiske ansatte fordelt på 130 norske selskaper.

Dresskledde menn snakker sammen© Innovasjon Norge
Aker Biomarine og Aker Solutions møter den indiske fiskeriministeren.

Det norske selskapet Beyonder, som satser stort på batteriteknologi, er blant dem som snuser på det indiske markedet. Nå er selskapet i prosess med en av de største energiselskapene i India.

- Vi har hatt gode møter med Cristian og kollegene hans på India-kontoret. De har helt klart åpnet noen dører for oss, og vi har truffet spennende beslutningstakere, sier Svein Kvernstuen, gründer og tidligere daglig leder i Beyonder.

Helseteknologi skyter fart

Foruten selskaper innen energi, havindustrier og sirkulære løsninger, forteller kontorlederen at de nå ser større muligheter for selskaper innen helseteknologi. India-kontoret har derfor etablert en satsing innen dette og jobber med flere spennende bedrifter.

- Helseteknologi eller medtech har vokst frem som et strategisk viktig eksportområde, basert på mulighetene i India og konkret interesse fra norsk industri, forteller Carter, som har noen gode råd til selskaper som ønsker å etablere seg i India:

- Ting kan ta lengre tid her. Nettopp derfor er det også viktig å ha tilstrekkelig med kapital og handlingsrom til å gjennomføre en inntreden til det indiske markedet.

Utsikt over storbyen New Dehli© Sergio Capuzzimati / Unsplash
Innovasjon Norges kontor ligger i Indias hovedstad, New Dehli.

Ifølge kontorlederen lykkes bedrifter som har langsiktig horisont, legger ned tilstrekkelig arbeid i å bygge nettverk, vurderer egen forretning og forretningsmodell, og evner å finne de riktige lokale partnerne.

- India er stort, og det er i utgangspunktet et marked for “alt” her. Bedrifter som bruker nok tid på å vurdere om det er betalingsvilje og evne for deres produkt eller tjeneste i India, lykkes likevel langt bedre med å skape lønnsom og langsiktig forretning.

Frihandelsavtale gjør det enklere

I tillegg blir det enklere å drive handel med India framover. Norge og de andre EFTA-landene signerte en frihandelsavtale med India i mars 2024. Etter en nedtrappingsperiode på opptil ti år, blir det nulltoll på over 90 prosent av norsk eksport til India.

India har tradisjonelt hatt høye tollsatser, med opptil 40 prosent i noen varegrupper. Frihandelsavtalen gir norsk næringsliv større forutsigbarhet og en unik posisjon i India.

- Med økt fokus på bærekraftmål og den kommende grønne omstillingen i India, vil avtalen være spesielt relevant for selskaper innenfor grønn energi og mobilitet, havindustrier, helseteknologi, miljø og sjømat, understreker Carter.

Slik kan du som bedrift lykkes i India

Slik gjør du det:

  •  Bruk tid på å vurdere om din forretning og forretningsmodell er riktig for det indiske markedet. India er et prissensitivt marked, og kan samtidig ha litt andre strukturer og mekanismer enn det vi er vant med i Norge.
  •  Vær ydmyk i møte med India og indisk næringsliv. Ikke glem at India er verdens femte største økonomi. De var først til å lande på månens sørpol, var sentrum for en av verdens første avanserte sivilisasjoner for mer enn 3000 år siden, og har noen av de mest avanserte miljøene innen IT og ingeniørvitenskap.
  •  India er et mer hierarkisk samfunn. Det kan ha betydning for motivasjon og tillit at norske bedrifter stiller med rett nivå i møter med indisk næringsliv.
  •  Bruk virkemiddelapparatet!

Slik gjør du det ikke:

  •  Ikke vær for utålmodig. India er stort og har fortsatt en vei å gå i forhold til byråkrati.
  •  Ikke vær for utålmodig. Bruk tilstrekkelig med tid og kapasitet til å finne riktige og langsiktige leverandører, samarbeidspartnere eller kunder.
  •  Ikke ignorer lokal kulturell etikette og forretningskultur.
  •  Ikke glem visittkort!
Publisert :
Sist oppdatert :