Slik erobrer norske bedrifter nye markeder
– Mange norske bedrifter sitter på løsninger som kan ha enormt potensial utenfor Norge, sier Kaja van den Berg, direktør for oppstart og skalering i Innovasjon Norge.
Men uansett hvor gode produkter og tjenester det er snakk om, krever det mye å slå gjennom internasjonalt. For å ta skikkelig sats, bør man vite hva man skal gjøre og i hvilken rekkefølge. Til det trengs riktig kompetanse.
«Det handler om å ha et tydelig verdiforslag, en god forretningsmodell, komme inn de riktige dørene, møte de riktige menneskene – og ikke minst om å være knallgod på innsalget. Dette er noe mange norske bedrifter naturlig nok ikke har nok kunnskap om, da det kan handle om kultur eller byråkrati i det landet man vil satse i.»
— Kaja van den Berg, direktør for oppstart og skalering i Innovasjon Norge.
Og det er nettopp dette Innovasjon Norges skaleringsprogrammer bidrar med. Her får hver enkelt bedrift en egen mentor som deler av sin kompetanse og som følger opp, både en til en og i plenum.
Les mer om Innovasjon Norges skaleringsprogrammer
Vokse mer og raskere
– De tre skaleringsprogrammene er rettet mot bedrifter med stort internasjonalt markedspotensial. Det handler om å ekspandere, ved å legge en strategisk plan for å vokse mer og raskere – innen en gitt tidsperiode, sier van den Berg.
Skaleringsprogrammene strekker seg alle over tid, med samlinger både i Norge og ute i et relevant marked. Det begynner med forberedelser hjemme, før bedriftene reiser ut og møter interessante investorer, partnere og lokale mentorer.
Hensikten med programmene er å styrke bedriftens kompetanse, og øke sannsynligheten for vekst og fremgang i deltakerbedriftene.
Fikk uvurderlig hjelp
Over 300 selskaper har deltatt i programmene og fått solid drahjelp inn i nye markeder. Én av dem er Matteo Blomberg Ghini i selskapet Crescat. Han var med Innovasjon Norge til Silicon Valley gjennom skaleringsprogrammet TINC.
– Gjennom TINC blir selskapene utfordret på alt, men på en god måte og av folk som vil hjelpe dem. I Silicon Valley fikk vi oppleve en "sense of urgency" som vi kanskje mangler litt her i Norge. Vi er tross alt velsignet med et godt sikkerhetsnett, og det er ingen gründere som havner på gata. Det er veldig inspirerende å møte det amerikanske drivet, sier Ghini.
Geir Kulia i Signal Analysis Lab var med i EMNY-programmet, som har fokus på startegi og markedsføring. Sammen med andre deltagerne reiste han til New York:
– For at vi skal komme i den markedsposisjonen vi ønsker, må vi sikre at både prismodell og forretningsmodellen er bærekraftig over tid. Å kunne trekke på de andre deltakerne, og ikke minst mentorene i EMNY som har lang erfaring med nettopp dette, er veldig nyttig, sier Kulia.
Med London som springbrett
Og det er ikke bare om du er fersk i gamet at skaleringsprogrammene er interessante. Cyviz har laget konferanseløsninger siden 1998, og er til stede i 17 byer i Europa, Midtøsten, Asia og USA.
Likevel valgte Cyviz å delta i Innovasjon Norges skaleringsprogram TEA i London.
– Vi har vært i London i mange år, men dette er likevel svært nyttig for oss. Her fikk vi møte flere selskaper som var i akkurat samme situasjon, sier Jan Petter Lie, president i Cyviz Europe.
«Noe av det viktigste for å lykkes er å kunne kommunisere verdiforslaget sitt på en riktig måte. Det har TEA-programmet hjulpet oss mye med.»
— Anders Rapp, COO i Keenious
Gjennom deltagelse i TEA-programmet, sikter også det norske selskapet Keenious mot global ekspansjon gjennom Europas teknologihub, London. Keenious tilbyr en AI-drevet søkemotor for akademia.
– Med Englands sterke akademiske miljøer er dette et naturlig fokusområde for oss. Forteller Anders Rapp, COO i Keenious.
Rapp trekker frem at selskapet underveis i deltagelsen i TEA, allerede var i prosess med å lukke en investeringsrunde.
Finn riktig skaleringsprogram
Å planlegge godt for internasjonal vekst er et viktig ledd i eksportsatsningen, som du kan – og bør – få hjelp til. Vi bidrar til at du kan rette blikket mot områder der mulighetene er spesielt store, og der norsk næringsliv har gode forutsetninger for å lykkes. I tillegg fører deltakelsen til verdifull kompetanseheving og nettverksbygging.
Med et hundretalls eksperter og rådgivere i Norge og internasjonalt, tilbyr vi eksportrettede tjenester som kan gi kraftig vind i seilene for selskapet ditt. Gjennom de tre skaleringsprogrammene TEA, TINC og EMNY får du verktøy, kunnskap, kontakter og mentorer som gir god fart inn i nye markeder.
Dette er TEA:
- TEA (Tech Executive Accelerator) er et skaleringsprogram fra Innovasjon Norge, rettet mot norske teknologiselskaper innen AI og IoT med globale vekstambisjoner.
- Programmet adresserer muligheter knyttet til digitalisering, nye forretningsmodeller, oppskalering og tempo på skalering.
- Målet med programmet er at du skal få verktøy, rådgivning, nettverk og kunnskap som kan hjelpe deg med strategisk posisjonering og øke veksttakten for internasjonal skalering.
- Deltakerne blir utfordret av eksperter på forretningsmodellering, storytelling og strategisk posisjonering, og får møte investorer, potensielle kunder og samarbeidspartnere.
- TEA går over en periode på seks måneder, med én oppstart på våren og én på høsten. Programmet består av samlinger i London, Oslo – og digitalt.
Dette er TINC:
- TINC (Tech Incubator Silicon Valley) er et av Innovasjon Norges anerkjente skaleringsprogram, som hjelper nordiske teknologiselskaper å finne sitt potensial for rask og langvarig global vekst i et av de mest kompetente teknologimiljøene i verden.
- Selskapene får sjekket ut hvordan produktet og forretningsmodellen deres treffer behov i markedet, og om forretningsmodellen er skalerbar.
- TINC er rettet mot oppstartselskaper som har testet løsningene sine i hjemmemarkedet, kan vise til gode resultater – og er klare for å undersøke potensialet for global skalering.
- Målet med programmet er at deltakerne skal få innsikt, rådgivning og kunnskap om rask og kostnadseffektiv validering og vekst for selskapet sitt.
- Deltakerne har workshops og ukentlige møter med mentorer og rådgivere i verdensklasse. De møter eksperter fra Silicon Valley innen risikovillig kapital, markedsføring, salg og skalering.
- Programmet består av fire uker med digitale kveldsseminarer, etterfulgt av en uke i Silicon Valley. Deltakerne blir fulgt opp et halvt år i etterkant.
Dette er EMNY:
- EMNY(Executive Marketing New York) er et intensivt skaleringsprogram fra Innovasjon Norge, hvor målet er å få fart på vekst gjennom strategisk fokus og målrettet skalering.
- I EMNY jobbes det etter en metodikk der man først fokuserer på hva som er viktigst for bedriften å få til, deretter kartlegger hvilke forbedringer som må gjøres i hver del av bedriften, og til slutt kobler på relevant ekspertise for å adressere utfordringen.
- Selskapene som vurderes for deltagelse i EMNY må være i skaleringsfasen. Det betyr at de har et salgbart produkt, og at de har klare ambisjoner om vekst i et internasjonalt marked.
- Programmet består av én fysisk samling i Oslo, deretter er resten av programmet digitalt over 5 måneder. Etter endt deltakelse inviteres bedriftene til alumni-samling i New York.
- Gjennom programmet får bedrifter tilgang til noen av de beste mentorene og ekspertene i New York.
- Målet med programmet er å øke sannsynligheten for vekst og fremgang i de bedriftene som deltar – og at de sitter igjen med kompetanse og arbeidsmetoder som gjør dem konkurransedyktige i internasjonale marked.