Hopp til hovedinnhold

Smart å starte i Sverige

Storbyen Stockholm sett fra vannkanten© Christopher Pandoyo / Unsplash
For norske bedrifter som skal ut i Europa er Stockholm et godt sted å begynne.
Sverige er blant våre viktigste handelspartnere. Nabolandet er et viktig ledd og et naturlig første stopp når norske bedrifter vokser seg ut av Norge.

- Sverige er første steg ut i verden, sier Robert Nygårdhs.

Han har lagt bak seg 21 år i Innovasjon Norge, og vært stasjonert både i New York og Stockholm. Nå leder han Stockholm-kontoret med seks ansatte, der fire er dedikert til å jobbe med eksportoppdraget til Innovasjon Norge.

- Det er utrolig spennende å få jobbe med norske bedrifter, og deres løsninger og tjenester, sier Nygårdhs.

Norske selskaper gjør lurt i å ekspandere til Sverige, som er et langt større marked enn Norge. Det er også viktig å huske at Norge og Sverige grenser til hverandre hele veien fra nord til sør. Det byr på gode muligheter for samarbeid. I tillegg har vi høy kjennskap og tillit til hverandre.
Robert Nygårdhs, leder av Innovasjon Norge i Stockholm
Porrtrett av Robert Nygårdshs© Daniel Ohlsson
Robert Nygårdhs tror norsk og svensk næringsliv er en god match.

Kontoret i Stockholm har en spisset innsats på områder som fornybar energi, helse- og velferdsteknologi, smarte samfunn, bioøkonomi og reiseliv.

- Her ser vi at Norge har ekstremt mye bra å komme med. Det gjør de to nabolandene til en svært god match.

De jobber også mye med å koble norske og svenske miljøer sammen opp mot tredjepartsland.

Ulik forretningskultur

De siste seks årene er Sverige blitt kåret til EUs mest innovative land. Nabolandet vårt har lang historie fylt med suksessrike industribedrifter. Fordi Sverige våger å fornye seg, har landet fått en sterk internasjonal konkurranseevne. I tillegg er det blitt en attraktiv destinasjon for internasjonalt næringsliv.

Norske bedrifter kan altså dra nytte av de svenske industrigigantenes varestrømmer på verdensbasis. Med gunstig beliggenhet og få etableringsbarrierer er Sverige en høyaktuell ekspansjonsmulighet for norske bedrifter.

Forretningskulturen og det svenske markedet er mer ulikt Norge enn man kanskje skulle tro. Det å forankre beslutninger i svenske bedrifter, er en helt annen prosess enn i Norge.

- Ting tar lengre tid i Sverige. Å komme hit og tro at businesskulturen er identisk som i Norge, er en feil en del selskaper gjør. Her kan vi i Innovasjon Norge være til hjelp, sier Nygårdhs.

Tre menn smiler fra scenen© Natalie Greppi
Innovasjon Norge hjelper bedrifter å vise seg fram på Vitalis. Konferansen om e-helse og fremtidens omsorg arrangeres i Gøteborg hvert år.

Klare for svenskehandel

Ett selskap som har dratt nytte av de gode rådene til det svenske Innovasjon Norge-kontoret, er norske airMont. Det Halden-baserte selskapet, som ligger strategisk til nær svenskegrensen, utvikler innovative og smarte løsninger for å redusere skadelige utslipp og forbedre luftkvalitet. Nå snuser de på Sverige som marked.

- Foreløpig er vi ikke etablert i det svenske markedet, men Innovasjon Norge har hjulpet oss med å komme i kontakt med relevante interessenter. Slik har vi kunnet etablere relasjoner og bli kjent med hvordan det svenske markedet fungerer, forteller Karl-Magnus Haugen, CEO i airMont.

Blant annet har de fått dialogmøter med regulerende myndighet og Naturvårdsverket. Det ville ha vært vanskelig å få til på egenhånd, tror Haugen.

- Vi er nå i dialog med Innovasjon Norge om hvordan vi skal jobbe videre med vår tilnærming til det svenske markedet.

Også Arild Nilsen, CEO i norske Loopfront, roser Stockholm-kontoret for hjelpen de har fått. Selskapet, som har utviklet en digital plattform for sirkulær bygg- og eiendomsnæring.

- Vi har arbeidet med Innovasjon Norge i Stockholm. Her har vi fått hjelp til å forstå markedet og potensielle kunder i Sverige. Innovasjon Norge har vært drivende, uredde og dyktige til å etablere relasjoner på vegne av Loopfront. Vi er godt fornøyde med hjelpen og coachingen vi har fått.

Viktig handelspartner

Robert Nygårdhs på Stockholmkontoret, mener Norge og Sverige vil bli enda viktigere handelspartnere i årene som kommer. Han tror og håper han vil se mer til norske selskaper med unike tjenester og produkter, som kan bidra til grønn omstilling i Sverige.

- Vi har prioriterte områder for norske virksomheter i Sverige. Vi har også et mål om økt samhandel mellom Norge og Sverige for å lykkes sammen mot tredjepartsland, sier han og oppsummerer:

- Med andre ord: Glem ikke Sverige. Nærmarkedene blir bare viktigere og viktigere fremover.

Slik lykkes bedriften i Sverige

  • Vær forberedt på at beslutninger ikke blir fattet i det første møtet.
  • Svensker er opptatt av å skape langsiktige forretningsforbindelser. Det vil ta tid å bygge opp en relasjon.
  • Det er svært positivt å kunne vise til caser og tidligere leveranser.
  • Vær godt forberedt og opptre overbevisende overfor alle involverte parter.
  • Punktlighet er viktig når man driver forretninger og i sosiale forpliktelser. Kom aldri for sent.
  • Vær forberedt på at svenskene har vanskeligere for å forstå norsk, både muntlig og skriftlig. Dialekter kan oppleves ekstra krevende for svenskene.
  • Unngå å legge all energi på å nå toppsjefer. Det er like viktig å identifisere, møte og bygge relasjon til øvrige beslutningstakere.
Publisert :
Sist oppdatert :