Hopp til hovedinnhold

Strategiske eksportsatsinger

Norge har en rekke innovative bedrifter innen næringer, som har store muligheter til å ta en enda større posisjon i det voksende globale markedet. De mulighetene blir nå enda større.

Sammen tenker vi større. Målet er å øke norsk eksport utenom olje og gass med 50 prosent innen 2030. Dette innebærer en prioritering av spesifikke næringer, der Norge har et konkurransefortrinn og et globalt vekstpotensial.

Den nye eksportsatsingen er et verdifullt tillegg til rådgivnings- og finansieringstjenestene som vi allerede tilbyr bedrifter som vil inn i nye markeder. Les mer om de igangsatte eksportsatsingene nedenfor. Vi gjør oppmerksom på at noen av sidene er under oppbygging.

Vareproduksjon og design

Norsk vareproduksjon og design er alt fra vinglass, peiser, tekstiler, møbler og fritids- og sportsutstyr for konsumenter, til maskiner, 3D-printere, bilstøtfangere og komposittprodukter. Næringen produserer også deler til forsvarsindustri, maritime og marine næringer og fornybar energiproduksjon. Samt avanserte komponenter og høyteknologiske løsninger som inngår i andre industriprodukter. Blant tiltakene for å øke eksporten fra vareproduksjon og design skal man styrke internasjonal tilstedeværelse og gjennomføre eksportfremstøt i relevante markeder.

Eksportsatsinger på tvers av næringer


Publisert :
Sist oppdatert :