Tar trønderbedrifter til toppligaen
- Nå går toget mot grønn omstilling. Det er bare å sette fram brystkassa og komme seg ombord. Vi har nemlig ingen grunn til å være beskjedne her i fylket. Mange bedrifter i Trøndelag har allerede kunnskapen og teknologien som skal til for å hevde seg i mesterligaen for næringslivet, forteller Harsvik.
«Det er en fantastisk løsning som alle vinner på. Min oppfordring er å tenke stort og offensivt sammen med Innovasjon Norge.»
— Vigdis Harsvik, leder for Innovasjon Norge Trøndelag.
Hun bruker selskapet Eco Materials AS i Orkland kommune som eksempel. I dag blir det meste av avfallet fra bygningsindustrien brent for å lage energi eller oppvarming. Dette vil Eco Materials gjøre noe med. De vil resirkulere returtrevirket og lage nytt råmateriale som så kan brukes inn i produksjonen av nye produkter av tre.
«Det er en sirkulærøkonomi i praksis og noe som alle vinner på. Min oppfordring er å tenke stort og offensivt sammen med Innovasjon Norge", sier Harsvik.
Made in Trøndelag
Aker Solutions Verdal er et annet godt eksempel på omstilling til framtidsrettet virksomhet.
- Utstyrt med årelang offshore-kompetanse fra olje- og gassindustrien, er selskapet på full fart inn i utviklingen av fornybar energiproduksjon og havbruk. Bedriften søker ny anvendelse av teknologien sin og bidrar til det grønne skiftet. Det ligger enorme muligheter i dette markedet, sier Harsvik.
Hun forteller at disse eksemplene viser at Trøndelag er langt framme på en rekke områder, særlig innen biobaserte næringer i blå og grønn sektor, og ikke minst landbruks- og havbruksteknologi.
- Dessuten må jeg minne om at Trondheim er Norges teknologihovedstad. Det gror stadig opp nye selskaper fra det fruktbare miljøet i og omkring NTNU. Et godt eksempel på det er Secure Practice. Selskapet er et av Norges hurtigst voksende, og har utviklet løsninger for å bekjempe svindel og hacking via e-post. Nylig fikk de hele 29 millioner kroner fra EUs Digital Europe-program for å styrke cybersikkerheten i Europa.
Les artikkelen: Trondheim-selskap skal bringe datasikkerhet til Europa
Verdensmester i ost
- Vi må heller ikke glemme oppdretts- og landbruksnæringen i regionen vår, understreker Harsvik.
«Er det andre steder i Norge som er bedre enn oss til å foredle ressursene fra skog, jord og hav til produkter som skaper merverdi?»
— Vigdis Harsvik, leder for Innovasjon Norge Trøndelag.
- Økologisk smør og rømme fra Rørosmeieriet finnes i butikker over hele landet, og oppdrettslaksen vår holder «sushi-kvalitet». Vi har reinkjøtt, kamskjell og ikke minst verdens beste ost - Gangstad Nidelven blå. Det er ikke helt tilfeldig at Trøndelag er European Region of Gastronomy eller at europafinalen i Bocuse d’or arrangeres i Trondheim i 2024.
Harsvik påpeker at produsentene av lokalmat er for små til å forsyne Europa med sine delikatesser, men at de i stedet kan friste utenlandske gourmeter til å besøke Trøndelag og legge igjen euro rundt omkring i regionen. Hun ser store muligheter i reiseliv og måltidsturisme framover.
Nøkkel til EUs skattekiste
- Ambisiøse bedrifter trenger gjerne en partner som kan bli med dem på veien inn i nye bransjer og markeder. Det er den rollen Innovasjon Norges kontorer på Steinkjer og i Trondheim skal ha, fastslår Harsvik.
«Innovasjon Norges regionkontor i Trøndelag skal være næringslivets "nærbutikk".»
— Vigdis Harsvik, leder for Innovasjon Norge Trøndelag.
- Vi er næringslivets «nærbutikk», hvor bedrifter med ambisjoner kan forsyne seg av kunnskap, kontakter og finansiering som kan hjelpe dem med å spre ideene sine og vokse inn i nye markeder.
Hun forteller at de har egne EU- rådgivere som sitter med nøkkelen til EUs utviklingsmidler som EØS-avtalen åpner for. Norge ble nylig inkludert i InvestEU, selve flaggskipet til EUs finansielle virkemidler innen lån, garantier og egenkapital-instrumenter. I tillegg kan Innovasjon Norge i Trøndelag lede bedrifter innenfor biobaserte næringer til Bionova, statens nye ordning for grønn omstilling av landbruk, skogbruk og havbruk.
- Å motta støtte fra disse ordningene er et kvalitetstegn i seg selv, og hjelper bedriftene til internasjonal vekst, sier Harsvik.
Hennes klare oppfordring til ambisiøse bedriftsledere i Trøndelag er: Fram med brystkassa, vis at du er trønder og la 2024 bli året bedriften din trer inn i mesterligaen for næringslivet!