Skal eksportere batterier globalt
Norge kan bli verdensledende innen batteriproduksjon, fordi vi kan produsere mer bærekraftig. Beyonder bruker avfall fra skogsindustrien som en hovedingrediens. Det er godt nytt.
- Mye av produksjonen i dag foregår i Asia, hvor kraften og energien kommer fra kullfyrte kraftverk. En del av ingrediensene som inngår er heller ikke så bærekraftige, forklarer Svein Kvernstuen, gründer og administrerende direktør i Beyonder.
Han mener at batteriproduksjon er en smart vei å gå for Norge i det grønne energiskiftet. Det er stor etterspørsel og et marked i enorm vekst. Innovasjon Norge har bistått bedriften siden oppstarten i 2016.
Innovasjon Norge en døråpner
- Innovasjon Norge har vært veldig framoverlente og hjulpet oss godt. Vi har fått mye støtte, både i form av finansiering, men også at de er med og åpner dørene, understreker Kvernstuen.
Det begynte med tilskudd til markedsavklaring. Når de hadde klargjort behovet i markedet og lagt planer for selve teknologiutviklingen, fikk de tilskudd til miljøteknologi. Videre fikk de innovasjonsrådgivning og innovasjonslån.
- Gjennom våre tilskudd og lån ønsker vi å være med å hjelpe selskaper som Beyonder til å få realisert innovative prosjekter som kan gi høy fremtidig verdiskaping i Norge, sier John Morten Storflor, finansieringsrådgiver for Innovasjon Norge Rogaland.
Bedriften har også fått markedsrådgivning i flere omganger fra våre kontorer i Sverige og Japan.
- Gjennom partnerskap og samarbeid på tvers av landegrenser, kan vi bringe frem innovative og bærekraftige batteriløsninger og bygge en sterk internasjonal posisjon, sier Thea Schøyen, seniorrådgiver på Sverige-kontoret.
Arbeidsplasser og inntekter
Beyonder satser nå stort for å etablere en batterifabrikk på Forus, og Innovasjon Norge bidrar med ekstraordinært innovasjonstilskudd og innovasjonslån.
Fabrikken vil bli et nasjonalt batterisenter med flere hundre arbeidsplasser, og planen er fullskala egenproduksjon i 2023. Batteriene lages for tung industri og store motorer, for eksempel vil en buss kunne ha et mindre batteri enn det den kjører med i dag.
- Når vi begynner å redusere aktivitetene ute i Nordsjøen, må vi sørge for at vi har spennende og langsiktige arbeidsplasser som sikrer skatteinntekter og eksportinntekter framover, poengterer Kvernstuen.