Endringer i Innovasjon Norges kontorstruktur i utlandet
Styret i Innovasjon Norge har vedtatt endringer i kontorstrukturen i utlandet. Dette skjer etter en grundig gjennomgang av eksportkontorene, deres resultater og potensiale.
Innovasjon Norge er landets organisasjon for eksport og næringsfremme, og har i dag kontorer i 23 land i Europa, Nord- og Sør-Amerika, Asia og Afrika. Innovasjon Norge har en sentral rolle i regjeringens mål om 50 prosent økning i fastlandseksporten før 2030.
Begrensede budsjetter gjør at Innovasjon Norge må prioritere og samle ressursene i markeder med størst potensial på kort og mellomlang sikt. Resultatet er at Kenya-kontoret legges ned, og kontoret i Canada og Houston i USA styrkes. En medvirkende årsak til nedleggelsen i Kenya er at NORAD har kuttet sine oppdrag til Innovasjon Norge.
-Det er høyst beklagelig at vi må stenge vårt eneste gjenværende kontor i Afrika. Det er en region med stort potensiale på lengre sikt. Vi mener allikevel vi har gjort en riktig beslutning gitt dagens rammer, og basert på vår erfaring med å drive eksportkontor for norsk næringsliv, sier Per Niederbach, leder for eksport og Invest in i Innovasjon Norge.
Vurderingene
Innovasjon Norge gjør regelmessig en vurdering på sin tilstedeværelse rundt i verden, og hvor det er mest hensiktsmessig for norsk næringsliv at Norge har et eksportkontor.
Bak vurderingene ligger det flere kriterier for å rettferdiggjøre en tilstedeværelse. Det må være en tilstrekkelig interesse og potensial for markedet for norske bedrifter.
Det må også være slik at Innovasjon Norge faktisk kan gjøre en forskjell for norsk næringsliv og eksport ved å være i markedet. Jo mer komplekst et marked er, jo større behov for Innovasjon Norges kompetanse vil norske eksportører ha.
I tillegg spiller politiske prioriteringer og oppdrag inn, sammen med avtaler om samarbeid, handelsavtaler og partnerskap med en rekke land.
Endringene
Innovasjon Norge vurderer det slik at de er til stede i de mest relevante markedene, gitt dagens finansering. Det er allikevel grunnlag for å gjøre justeringer, og det er vektlagt at man må samle ressurser i markeder med størst interesse og potensial.
Det er besluttet at Kenya legges ned, mens Canada og Houston styrkes. Dette fordi de to sistnevnte kontorene gir mer verdi i dag, og er de kontorene med lav bemanning som det er mest å hente på å styrke. Innovasjon Norge har tidligere hatt oppdrag gjennom NORAD i Øst-Afrika, men de bortfalt i 2024.
Til tross for dette ser Innovasjon Norge at norsk næringsliv viser interesse for Øst-Afrika, og at det på sikt er et videre potensial der.
-Det østafrikanske markedet krever en langsiktighet i arbeidet som er vanskelig å ivareta med dagens rammer og oppdrag. Ved en avvikling av kontoret, vil vi dessverre ikke lenger ha noen tilstedeværelse i Afrika, sier Niederbach.
Reiseliv
Det blir også en endring på bemanning internasjonalt for Innovasjon Norges reiselivsoppdrag, uten at det svekker arbeidet i markedene. De siste årene har Visit Norways digitale markedsføringsarbeid for å skaffe turister til Norge blitt ledet fra Norge. Som en konsekvens av dette blir nå funksjoner knyttet til dette arbeidet i New York, Milano og Paris flyttet hjem til Norge. Det vil ikke innebære noen svekkelse av arbeidet i disse markedene, men en styrking av eksisterende internasjonalt markedsføringsarbeid fra Norge.
Kontakt:
Anders Vinnogg
Kommunikasjonsrådgiver
Tel :93 669 204