– For eksport til USA er New York selve inngangsporten
– Det er her kundene er! Det er et unikt testsenter for nye produkter, tjenester og løsninger i ulike markeder - samlet på ett sted, sier daglig leder Hege Vibeke Barnes, som sammen med ni ansatte representerer Innovasjon Norge i verdensmetropolen New York.
Hvis New York City hadde vært en egen økonomi, hadde byen vært verdens åttende største. Byen jobber aktivt med å tiltrekke seg entreprenører, med skatteletter og goder for oppstartsbedrifter.
– Det kan kanskje oppleves som en uoversiktlig jungel ved første øyekast, men vi på Innovasjon Norge-kontoret kan hjelpe deg, lover Barnes.
Les mer om mulighetene i det amerikanske markedet.
New York er nemlig verdens nest største startup-hub etter Silicon Valley, med god tilgang på industrieksperter, partnere, investorer og andre støttespillere. Byen er stedet å dra for å videreutvikle selskapet, skaffe kunder og nettverk. USA har også frihandelsavtaler med over 20 andre land, som åpner døren for å nå flere hundre millioner mennesker.
– I Silicon Valley finner du de store ideene og teknologiske løsningene for fremtiden, men trenger du salg og markedsføring? Ja, da bør du komme til New York, bekrefter Barnes.
Nå ut til det amerikanske markedet gjennom vekstprogrammet EMNY.
«Vi ser at bedrifter innen fornybar energi, smarte samfunn, grønn mobilitet på land og vann og helseteknologi har gode forutsetninger for å lykkes her. »
— Hege Barnes, leder for Innovasjon Norges kontor i New York
Norsk energikompetanse er ettertraktet
Bidens «Green Deal» gir enorme summer i støtte til grønn energi, blant annet 50 milliarder dollar i utvikling av havvind. Det er gode nyheter for norske selskaper som satser på fornybar teknologi. Her har Norge kommet langt, spesielt innen havvind.
Barnes kan fortelle at en rekke norske fornybar-selskaper har vært innom kontoret i New York, og mange av dem har fått god vind i seilene på det amerikanske markedet:
– Ettersom utviklingen og byggingen av anlegg har kommet relativt langt i USA nå, ser vi at etterspørselen er større for de mindre leverandørene innen drift og vedlikehold. Så her har norsk leverandørindustri mulighet til å få store kontrakter, røper Barnes.
Energy Innovation fra Egersund er et godt eksempel. Selskapet leverer kurs, trening og sertifiseringer til de som faktisk skal jobbe på havvindplattformer og anlegg.
– Samarbeidet med Innovasjon Norge i New York, som startet for litt over to år siden, har vært veldig bra. De har matchet oss med gode partnere som har bidratt til at vi har etablert vårt første trenings- og utdanningssenter i New York. Nå har vi holdt åpent siden februar, sier daglig leder Frank Emil Moen i Energy Innovation.
Og bedriftens samarbeid med Innovasjon Norges New York-kontor fortsetter å høste frukter. Nå skal Egersund-selskapet ta imot en hel delegasjon fra USA hjemme i Norge. Moen forteller at de også er i dialog om en enda en senteretablering på det amerikanske kontinentet.
– Vi vil definitivt anbefale norske maritime selskaper å ta i bruk ressursene til New York-kontoret. Amerikanerne sitter ikke på den samme kompetansen som oss, og er veldig interessert i å inngå samarbeid med norsk maritim sektor, legger Moen til.
Les mer om fornybar energi i USA.
Helseteknologi som kan skalere stort
Et helt annet felt New York-kontoret opplever stor interesse for er innovasjon og helse. Det amerikanske markedet ligger langt fremme, og med 321 millioner innbyggere er det et attraktivt marked å få innpass i. Innovasjon Norge ansatte nylig John Vislosky som spesialrådgiver på feltet.
– USA er verdens største og mest lønnsomme marked for helseprodukter, helseteknologi-løsninger og terapeutiske produkter. Ikke minst for biofarmasøytiske produkter, tilsvarende mer enn 1/3 av det globale markedet, og ledende innen biofarmasøytisk forsking og utvikling, sier INs seniorrådgiver innen helse-tech, John Vislosky.
Men det amerikanske helsesystemet er veldig innviklet. Alle de 50 statene har private og offentlige helsesystemer om hverandre, forskjellige forsikringsordninger, ulike regler og prosedyrer.
Å få hjelp til å orientere seg i det amerikanske helsevesenet ved hjelp av Innovasjon Norge har vært gull verdt for mange norske helsebedrifter, slik som Sero, Chiron og ECG247.
Sistnevnte utvikler en medisinsk sertifisert sensor, som kan brukes i utredning av hjerterytmeforstyrrelser.
– Vår deltagelse i US Amplify 2023-konferansen, i regi av Innovasjon Norge med nordiske partnere, var en særdeles begivenhetsrik og lærerik erfaring, sier daglig leder Tord Ytterdahl i ECG247.
– I møte med en rekke profesjonelle aktører innen helseindustrien på ulike arenaer fikk vi en bedre forståelse for veien videre inn i det amerikanske markedet for selskapet og produktet vårt.
Oppdag programmer for helseteknologi i USA.
Utfordringen er å tenke stort nok
Med et stort antall norske bedrifter innom hvert år, har daglig leder Hege Vibeke Barnes gjort seg verdifulle erfaringer.
– Vi ser at bedrifter innen fornybar energi, smarte samfunn, grønn mobilitet på land og vann og helseteknologi har gode forutsetninger for å lykkes her. Vi på Innovasjon Norges New York-kontor bidrar til at norsk næringsliv får styrket sin konkurransekraft internasjonalt, gjennom markedsinnsikt, nettverkstilgang, kompetanseoverføring, direkte rådgiving og markedsbesøk, sier Barnes.
Men det er ikke bare business-caset som vurderes når New York-kontoret vedtar hvilke bedrifter de skal støtte. Ansvarlig næringsliv hos bedriften og bærekraft i prosjektet er viktige faktorer når IN vurderer søknader.
– At man lykkes i Norge, betyr ikke at man vil lykkes her. Skal norske selskaper klare å gjøre det bra i New York, og i USA generelt, er det helt avgjørende at bedriftene som kommer til oss tør å tenke stort nok og har kapasitet til å skalere opp raskt. De må også ha et bevisst forhold til egen bærekraftrisiko, og til hvordan deres næring påvirker mennesker, samfunn og miljø. Har man det i bakhodet, har norske bedrifter mulighet til å bli en del av et marked i verdensklasse!
Sammen tenker vi større.
Slik kan du som bedrift lykkes i New York
Slik gjør du det:
- Boots on the ground. Du må ha folk fysisk til stede for å treffe kontakter ansikt til ansikt og bygge nettverk.
- Ta med deg store ambisjoner! Det er det god plass til i USA. Det forventes at du setter skyhøye mål, men også at du legger inn innsatsen som må til.
- Tenk på USA som 50 ulike land i ett. Statene skiller seg fra hverandre politisk, økonomisk, sosialt og kulturelt. Lokal innsikt og nettverk helt avgjørende.
- Pitch som en amerikaner. Bruk store ord og fakter. Sett alltid kunden først og fortell hva du kan løse og hvordan dere sammen skal tjene penger.
Slik gjør du det ikke:
- Ikke undervurder størrelsen av det amerikanske markedet. Selv om du gjør det bra i Norge, betyr ikke det at du nødvendigvis lykkes i USA. Det er et veldig konkurranseutsatt marked.
- Ikke vær «typisk norsk»; ydmyk og beskjeden. Vis frem det du har gjort og fått til med en god dose stolthet. Think big, dream big and impress.
- Ikke tro du er inne når døren er åpen. Forretningsverden er hierarkisk. Det kan være lett å få en fot innenfor, men det kan fortsatt være et godt stykke opp til den som tar beslutningene.
- Ikke undervurder bruken av en god advokat. Skaff deg advokathjelp hvis du skal etablere deg i USA. De kan være dyre, men relativt enkle prosesser gjort feil kan bli enda dyrere.