Hopp til hovedinnhold

Helseteknologi i USA

Digital Eye Wave Lines Stock Background© Sharamand, GettyImages
Det amerikanske markedet er verdens største og mest lønnsomme marked for helseprodukter, helseteknologi-løsninger og terapeutiske produkter.

USA er også det største markedet for biofarmasøytiske produkter, tilsvarende mer enn 1/3 av det globale markedet, og ledende innen biofarmasøytisk forsking og utvikling. Amerikanske firmaer står for mer enn halvparten av verdens forskning og utvikling innen farmasøytisk industri ($75 milliarder) og har immaterielle rettigheter på de fleste nye medisiner.

Små markedsbarrierer

Det er relativt enkelt å operere i USA med minimale markedsbarrierer. Miljøet er støttende for utvikling og kommersialisering av farmasøytiske produkter, og styrken inkluderer et system for immaterielle rettigheter som belønner innovasjon via patenter og databeskyttelse.

USA har også et sterkt forskningsbasert regulatorisk system, den største forskningsbasen fostret av akademiske institusjoner og et sterkt kapitalmarked med tilgang på store finansielle midler til oppstartselskaper.

Våre aktiviteter innen helse (medtech og life sciences) i USA i 2024 og 2025

JPM

Hvor og når: San Francisco, California, 13.–16. januar 2025.

Hva: JPM Healthcare-konferansen er en av de største helsekonferansene som dekker hele helseøkosystemet.

Hvorfor: Denne konferansen gir en flott mulighet til å møte og utvide ditt eksisterende nettverk i USA. Dette er ikke en tradisjonell konferanse, men en blanding av arrangementer og ulike tilbud for selskaper som søker finansiering eller bransjepartnerskap. Dette inkluderer Investor Relations-selskaper som tar $25 000-$75 000 for tilgang til nettverket deres, møterom og hotellbestillinger. På Biotech Showcase kan selskaper booke møter med investorer og bransjerepresentanter via plattformen deres til en kostnad av $2 500-$3 500.

Innovasjon Norge: Vi har hatt suksess de siste to årene ved å samarbeide tett med det norske konsulatet i San Francisco for å arrangere en kick-off-mottakelse og legge til rette for møteplasser gjennom hele uken.

Hvem: Diagnostikk- og terapifirmaer. Denne konferansen er flott for norske selskaper som ønsker å møte og utvide sitt eksisterende nettverk i USA. Hvis du mangler tidligere erfaring med det amerikanske markedet, anbefaler vi noen av de andre arrangementene som er oppført nedenfor.

BIO Convention

Hvor og når: San Diego, California, 16.–19. juni 2025.

Hva: BIO Convention er verdens største konferanse innen livsvitenskap.

Hvorfor: Med over 10 000 internasjonale og nasjonale selskaper gir denne konferansen muligheten til å booke møter med investorer og bransjerepresentanter direkte gjennom BIO-plattformen.

Innovasjon Norge: Vi vil delta på denne konferansen og kan hjelpe til med å engasjere vårt aktive nettverk. Vi kan bistå deltakende selskaper samt representere selskaper som ikke selv kan delta.

Hvem: Biopharma-selskaper.

HLTH Europe

Hvor og når: Amsterdam, 16.–19. juni 2025.

Hva: HLTH Europe er den første europeiske versjonen av den populære HLTH-konferansen som finner sted i Las Vegas hvert år om digital helse og medisinsk utstyr. Selv om HLTH Europe hovedsakelig retter seg mot det europeiske markedet, anslår arrangørene at omtrent 20 prosent av deltakerne vil reise fra USA.

Hvorfor: Mens vi venter på de endelige detaljene, kan du se beskrivelsen for HLTH USA under.

Innovasjon Norge: Vi vil være til stede i år og hjelpe norske selskaper med å finne investorer og partnere.

Hvem: Helseselskaper og medisinske enheter med digitale komponenter.

HLTH USA

Hvor og når: Las Vegas, Nevada, 20.–23. oktober 2024.

Hva: HLTH fokuserer på digital helse og medisinsk utstyr med digitale komponenter. HLTH er en av de største helsekonferansene med over 12 000 deltakere i 2023. Nettverksarrangementer, måltider, nøkkelnotater og presentasjoner er alle inkludert i billettprisen. Den siste kvelden er det til og med med en musikalsk forestilling i ekte Las Vegas-stil.

Hvorfor: Med sin "alt inkludert"-tilnærming tilbyr HLTH-konferansen en sterk plattform for nettverksbygging med lave barrierer for å få tilgang til relevante kontakter. HLTH er kjent for å tiltrekke seg C-nivå-personer fra små til store selskaper.

Innovation Norway: Vi deltok på fjorårets konferanse, der vi hadde en stand som fungerte som et samlingspunkt. Her kunne deltakende selskaper møte relevante personer og til og med presentere produktene sine.

Hvem: Helseselskaper og medisinske enheter med digitale komponenter. Dette er en god mulighet for tidlige selskaper så vel som etablerte aktører.

Nordic-American Healthcare Conference

Hvor og når: New York City, 26.–27. mars 2025.

Hva: The Nordic-American Healthcare Conference er et samarbeid mellom DNB//Back Bay, Nasdaq, Business Sweden og Innovasjon Norge, og er den største nordisk-amerikanske konferansen med fokus på helse. I fjor opprettet Innovasjon Norge en "Lion’s Den" - en mulighet for tidlige selskaper å pitche for et panel av investorer og motta en objektiv tilbakemelding på stedet.

Hvorfor: Møt likesinnede nordiske selskaper og bli kjent med New York Citys livsvitenskapsscene, med mulighet til å møte investorer i dette unike nettverksforumet.

Innovasjon Norge: Vi er en samarbeidspartner i arrangementet og vil være til stede gjennom hele konferansen.

Hvem: Helseselskaper i en bred definisjon. Denne konferansen er flott for selskaper interessert i USAs østkyst og er ideell å inkludere i et mer omfattende besøk.

Du kan melde deg på sammen med Innovasjon Norge og delta sammen med en større gruppe norske selskaper. Vi tilbyr også mer aktiv konferansehjelp gjennom våre 1:1-klientløsninger. Hvis du har interesse for de ovennevnte arrangementene, bare ta kontakt med teamet vårt. Vi ser frem til å høre fra deg!

Andre aktiviteter

Vi jobber for øyeblikket med å utvikle et akseleratorprogram for helsebedrifter fra såkornstadiet til toppserie. Gjennom et 4-6 måneders program vil selskaper bli introdusert for nyansene og mulighetene i det amerikanske helsemarkedet, samtidig som de får viktig nettverkstilgang.

Kontakperson akseleratorprogram

Zacharias HolmProgramleder Helse USA

Helseindustri som eksportsatsing

Regjeringen vil at denne satsingen skal bidra til å styrke den norske helsenæringen internasjonalt, og sørge for økt synlighet for norske løsninger. Det skal blant annet utarbeides en markedsføringsstrategi og tiltak for merkevarebygging. I tillegg til målrettede eksportfremstøt til viktige markeder i Europa, Nord-Amerika og Asia.

Kontaktperson for helseindustri

Tone Varslot StaveSpesialrådgiver
Publisert :
Sist oppdatert :