Oppfatningen av Norge 2024

Oppfatningen av Norge 2024 er en rapport som analyserer Norges internasjonale omdømme, med fokus på landets synlighet i internasjonale medier, globale oppfatning og konkurranseevne. Den viser hvordan Norge oppfattes innen ulike områder som samfunnsstyre, bærekraft, innovasjon og turisme.
Utsikt over snøkledde Romsdalsfjell
© Haakon Lundkvist - Visitnorthwest.no

Rapporten er utarbeidet av Innovasjon Norge for å gi innsikt til norske bedrifter som ønsker å utnytte Norges sterke nasjonale merkevare i internasjonale markeder.

Norge opprettholdt et sterkt og positivt omdømme internasjonalt

Norge er spesielt anerkjent for sin posisjon innen bærekraft, godt samfunnsstyre og høy livskvalitet. Vi utmerker oss videre innen åpenhet, miljøansvar og menneskelig utvikling.

Norge fremstår som et litt ukjent land, men er likevel foretrukket. Vi rangerer signifikant høyere når det kommer til positiv oppfatning enn kjennskap. USA, Tyskland, Sverige og Danmark hadde det høyeste volumet av nyheter som omhandlet Norge på tvers av redaksjonelle og sosiale medieplattformer.

Rapporten viser at norske produkter appellerer til et globalt marked, og at det kan være et konkurransefortrinn å ta i bruk Norge som merkevare for å lykkes internasjonalt.

Vil du vite mer?

Lurer du på hvordan du kan utnytte Norge som merkevare og finne vekstmuligheter i internasjonale markeder?

Fyll ut skjemaet under for å få tilsendt hele rapporten på e-post

Opphavsmerket Made in Norway

Styrk bedriftens konkurransekraft med Made in Norway

Norge har et sterkt internasjonalt omdømme, preget av åpenhet, ansvarlighet og integritet. Ved å ta i bruk Norges offisielle opphavsmerke, Made in Norway, kan du enkelt vise at dine produkter og løsninger har en tydelig kobling til Norge – og verdiene som følger med.

Les mer