Internasjonal netthandel
Enten du har en veletablert nettbutikk i Norge og ønsker å utvide til flere land, eller om du har en «born global» forretningsidé, er det viktig å være klar over at ved å selge til andre land via en nettbutikk, er det flere hensyn som må tas.
Internasjonal netthandel kan åpne opp for nye markeder og øke bedriftens vekstpotensial. Samtidig er det avgjørende at bedriften kan navigere i kompleksiteten som oppstår ved grenseoverskridende e-handel. Dette omfatter strategiske hensyn som juridiske problemstillinger, produktkrav og merking i ulike land, håndtering av persondata, og toll- og avgiftsregler.
Denne siden omtaler ikke landspesifikke regler, men beskriver vanlige forhold, spesielt innenfor EU/EØS.
For mer detaljert landspesifikk informasjon kan bedrifter besøke vår søsterorganisasjon Business Swedens e-handelsguide, som inkluderer informasjon om flere land rundt om i verden. Bruk av deres guide krever registrering, men er ellers gratis.
Innhold
- StrategiFor å etablere netthandel i et nytt land eller marked, er det viktig å ha en klar og realistisk eksportstrategi. Start med å identifisere målgruppen og ha en gjennomføringsplan for den internasjonale satsningen.
- Juridiske problemstillingerVed etablering og drift av en internasjonal nettbutikk oppstår flere juridiske problemstillinger. Før du starter salg, må du avklare hvilke rettslige krav som gjelder i det aktuelle markedet.
- Produktkrav og merkingNår du plasserer et produkt på markedet, om det er i Norge eller i utlandet, finnes det krav til selve produktet som må innfris før det kan bli solgt.
- DistansehandelHva skiller netthandel fra direkte handel gjennom en butikk?
- Forbrukerbeskyttelse og håndtering av persondata i EU/EØSI EU og EØS er det bare delvis felles regler for distansehandel og forbrukerbeskyttelse. Med forbrukerbeskyttelse menes både forbrukernes rettigheter ved kjøp og når det gjelder personvern.
- Toll og avgifterAlle varer som eksporteres eller importeres til Norge må tollbehandles og oppfylle toll- og avgiftsregler, samt krav til produktsikkerhet og helsesikkerhet. Dette må vanligvis dokumenteres i import- og eksportpapirene.
- IOSS-regler i EUMed denne importordningen kan du innberette og betale momsen månedlig av varer du selger via netthandel til private forbrukere i EU.
- TvisteløsningDessverre går ikke ting alltid etter planen. Derfor er det viktig å ha en plan for hvordan man best kan løse konflikter. Dette vil spare deg tid og gjøre det lettere om ting skulle gå galt.
- Sjekkliste for netthandelHer er en sjekkliste som hjelper deg med å forberede lanseringen av nettbutikken din og sikre suksess i nye markeder.
Publisert 29. sep. 2023
Sist endret 13. feb. 2025