Internasjonal netthandel

Enten du har en veletablert nettbutikk i Norge og ønsker å utvide til flere land, eller om du har en «born global» forretningsidé, er det viktig å være klar over at ved å selge til andre land via en nettbutikk, er det flere hensyn som må tas.
Person som jobber på laptop
© Christin Hume

Internasjonal netthandel kan åpne opp for nye markeder og øke bedriftens vekstpotensial. Samtidig er det avgjørende at bedriften kan navigere i kompleksiteten som oppstår ved grenseoverskridende e-handel. Dette omfatter strategiske hensyn som juridiske problemstillinger, produktkrav og merking i ulike land, håndtering av persondata, og toll- og avgiftsregler.

Denne siden omtaler ikke landspesifikke regler, men beskriver vanlige forhold, spesielt innenfor EU/EØS.

For mer detaljert landspesifikk informasjon kan bedrifter besøke vår søsterorganisasjon Business Swedens e-handelsguide, som inkluderer informasjon om flere land rundt om i verden. Bruk av deres guide krever registrering, men er ellers gratis.

Innhold