Internasjonal netthandelsguide
For å hjelpe dere litt på veien har vi laget en enkel netthandelsguide hvor vi går igjennom de temaene dere må ha tenkt på før dere starter med netthandel til andre land.
I denne guiden gir vi grunnleggende informasjon om hva dere må være oppmerksom på ved grenseoverskridende netthandel. Vi ser på hvordan dere strategisk bør gå frem ved etablering av netthandel på tvers av landegrenser, betalingsløsninger, juridiske aspekter som produkt- og merkekrav, avtaler ved distansehandel, forbrukervern, logistikk og toll- og handelsregler.
Vi går ikke inn på landspesifikke regler, men beskriver felles forhold i EU/EØS.
Når dere har behov for mer landspesifikk informasjon, kan dere kikke på våre landsider med markedsinformasjon og handelsregler. Business Swedens netthandelsguide inneholder nyttig landspesifikk netthandelsinformasjon om 24 land. Bruk krever registrering, men er ellers gratis.
IOSS-regler for netthandel i EU
EU innførte importreformen IOSS for å forenkle fortolling og merverdiregistrering for lavverdi-sendinger til privatpersoner i Europa. Momsfritaket for varer under maksimumsgrensen på 22 euro fra land utenfor EU ble 1. juli 2021 opphevet. Det betyr at private forbrukere i EU skal betale moms fra første krone på pakker de mottar fra land utenfor EU.
Importordningen er en frivillig særordning i Moms One Stop-portalen, som gjør det enklere å importere varer fra land utenfor EU etter de nye regler.
Via importordningen kan du innberette og betale momsen månedlig av varer du selger via fjernsalg (netthandel) til private forbrukere i EU. Du må sende direkte til forbrukeren fra land utenfor EU. På den måten unngår du at forbrukeren i EU får en ekstraregning for moms og gebyr når de mottar pakken. Den reelle verdi av forsendelsen må ikke overstige 150 euro.
Når din virksomhet er registrert i ordningen, får du et importnummer (IOSS-nummer), som skal skrives på tolldeklarasjonen ved import av varer. Tollmyndighetene kan så se at du avregner moms av varens verdi via Moms One Stop Shop. Varen blir dermed levert direkte til forbrukeren uten at den blir stoppet i tollen.
Ved å benytte IOSS-ordningen kan du som et norsk foretak sende varer direkte til kunder i hele EU, mens du har IOSS-registrering din i for eksempel Danmark. Du trenger dermed ikke å sende varen via landet du har IOSS-registreringen.
Ved salg av varer som er belagt med særavgift, som for eksempel tobakk og alkohol kan du ikke bruke importordningen.
Du kan registrere deg i IOSS-ordningen via en representant som håndterer momsavregningen. Men det finnes forenklinger i Danmark og Sverige for norske bedrifter som gjør at du ikke trenger representant for håndtering av momsavregningen. Du kan gjøre dette selv fra Norge. Du kan lese mer om EUs IOSS ordning på svensk på Skatteverkets sider eller på dansk på Skat sine sider.
Innhold
- StrategiFor å lykkes med å etablere netthandel i et nytt land eller marked, er det viktig å ha en klar og realistisk eksportstrategi. På finnes detaljertveiledning for hvordan dere kan lykkes med en internasjonal satsing generelt.
- Juridiske problemstillingerDet oppstår en rekke juridiske problemstillinger i forbindelse med etablering og drift av en nettbutikk internasjonalt.
- Produktkrav og merkingDet stilles ulike krav til produkter og merking av produkter i forskjellige markeder. Det er viktig at dere setter dere inn i de kravene som gjelder for deres produkter i markedet dere skal selge i. Dere er som oftest ansvarlige for at deres produkter oppfyller de krav som gjelder når dere selger produktet til et marked.
- FjernsalgHva skiller netthandel fra direkte handel gjennom en butikk?
- ForbrukerbeskyttelseI EU og EØS er det bare delvis felles regler for distansehandel og forbrukerbeskyttelse. Med forbrukerbeskyttelse menes både forbrukernes rettigheter ved kjøp og når det gjelder personvern.
- Angrerett og returAlle forbrukere har krav på en angrerett. Fordi kunden ikke har sjanse til å se på produktet før de kjøper det på nett, er angrerettsreglene for netthandel forskjellig fra direktesalgs.
- Håndtering av persondata i EU/EØSFor å fullføre en avtale om netthandel, trenger selgeren kjøperens informasjon som identifiserer hvem kjøperen er. Hvordan dere som selger behandler disse personopplysningene er regulert i strenge regelverk.
- BetalingsløsningerDet vil være både gunstig og nødvendig å tilby ulike betalingsløsninger basert på kundens behov i ulike markeder. Sikre, enkle betalingsløsninger for kunden gir som regel mer salg.
- TvisteløsningDessverre går ikke ting alltid etter planen. Derfor er det viktig å ha en plan for hvordan man på best måte kan løse konflikter. Dette vil spare deg tid, og gjøre det lettere om ting skulle gå galt.
- Logistikk ved netthandelAt kunden opplever at logistikken fungerer og at varene blir levert som forventet er spesielt viktig ved netthandel. Når leveransene går som planlagt er det også en større sjanse for at kundene bestiller fra den samme nettbutikken igjen.
- Toll og handelsreglerAlle varer som eksporteres eller importeres til Norge må tollbehandles, tilfredsstille respektive toll- og avgiftsregelverk, samt møte de krav som stilles til produktsikkerhet, helsesikkerhet og eventuelt andre begrensninger eller restriksjoner. Dette må som oftes dokumenteres i import- og eksportdokumentasjonen.
- Sjekkliste for netthandelNår dere selger varer via nettbutikk til andre land, må dere forholde dere til de lover og regler som gjelder i landet til kunden.