Norge som merkevare
Merkevareprogrammet for Norge handler om å posisjonere Norge ved å fortelle en felles historie om hvem vi er, hvor vi kommer fra og hva vi kan tilby. Sammen med våre partnere i Team Norway, som skal fremme norsk næringsliv internasjonalt, tilbyr Innovasjon Norge verktøy som norske bedrifter kan benytte seg av i arbeidet med å bli mer synlig internasjonalt og valgt av flere.
Verktøykassen skal gi merverdi for alle norske aktører og produkter. Ved å dra nytte av Norges posisjon i utlandet, kan norske bedrifter øke eksporten, øke tilgangen til internasjonal kapital og prosjekter, tiltrekke seg talenter og de "riktige" turistene.
Business Norway - Norges utstillingsvindu mot verden
Vi synliggjør norsk næringsliv internasjonalt gjennom BusinessNorway.com. Nettsiden viser blant annet frem flere hundre grønne og bærekraftige løsninger fra Norge som når ut til potensielle kunder, partnere og investorer i utlandet. Et annet tilbud på siden er Dealroom, en database hvor norske bedrifter kan markedsføre seg mot internasjonale investorer.
Hvorfor bruke Norge som merkevare?
Vi har høy troverdighet ute i verden, der vi over tid har bevist hva vi er gode på. Vi har et kompetent og velorganisert næringsliv, og en lang historie med å skape ingeniørkunst - både på land og til havs. Vi har ren natur, attraktive råvarer og et fantastisk velferdssamfunn.
Etter flere tiår med formidabel økonomisk vekst er Norge nå i omstilling. For å opprettholde levestandarden, må vi øke eksporten. Helt sentralt i eksportsatsingen står utviklingen av en sterk, nasjonal merkevare. Merkevareprogrammet skal bidra til økt eksport av varer og tjenester, og å tiltrekke oss flere utenlandske bedrifter, investeringer, turister og talenter.
Om vi sammen lykkes med å gjøre Norge kjent ute i verden, vil næringslivet få økt konkurransekraft.