Produktkrav og merking

Når du plasserer et produkt på markedet, om det er i Norge eller i utlandet, finnes det krav til selve produktet som må innfris før det kan bli solgt.
En kvinne og mann som ser på en maskin og smiler
© Unsplash

Produktkrav skal først og fremst bidra til å beskytte menneskers helse, miljø og sikkerhet. Hvert land har ulikt omfang av regelverk, krav til tester, sertifiseringer, merking osv. Disse kan være både obligatoriske og mer eller mindre frivillige. Hvis ambisjonen i fremtiden er å eksportere, er det viktig å være tidlig ute med å sjekke hvilke krav som blir stilt til ditt produkt i det landet eller de markedene du ønsker å satse.

Ved å tidlig undersøke hvilke krav som gjelder, allerede i design, - og utviklingsfasen, kan din bedrift unngå tidkrevende og kostbare produkttilpasninger på et senere tidspunkt, stille forberedt med nødvendig dokumentasjon i forbindelse med en anbudsrunde eller ved en eventuell markedskontroll, og sørge for en problemfri tolldeklarering og leveranse til kunder i utlandet.

Hvis du er importør og skal selge en vare i Norge fra en produsent utenfor EU eller EØS-området, står du ansvarlig på lik linje som en produsent innenfor EU eller EØS-området med å sikre at produktkrav og merking er innfridd.

5 viktige punkter å tenke på

  • Utvikler eller selger du et produkt som kan utgjøre en fare for helse, miljø eller sikkerhet basert på produktet i seg selv eller brukergruppen?
  • Hvilke produkt, - og merkekrav må innfris for å kunne plassere produktet lovlig på markedet?
  • Hvor lang tid vil det ta å gjennomføre testing og utarbeide nødvendig dokumentasjon? Hva vil dette koste? Har bedriften satt av midler i budsjettet?
  • Planlegger du å selge til flere markeder nå eller på sikt? Vil det være lønnsomt å tilpasse produktet til flere markedereller vil det bli for ressurskrevende?
  • Hvordan kan du holde deg oppdatert på hvilke krav og regler som gjelder?