Slik sikrer du de viktigste verdiene i bedriften din
- Over 90 prosent av markedsverdien i en innovativ bedrift kan være immateriell, altså det som ikke er bygg, penger eller selve det fysiske produktet. Da er det avgjørende at du har kontroll på disse verdiene, og vet hvordan du skal beskytte og dra nytte av dem.
Det konstaterer Innovasjon Norges IPR-team, som består av fire rådgivere med lang erfaring. Sammen bidrar de til å styrke norske bedrifters konkurranseevne og verdi.
«Immaterielle rettigheter er et veldig bredt og til tider forvirrende område som må tas seriøst. Er det noe vi ikke kan, har vi kontaktene og nettverket som kan gi dere ytterligere hjelp. Sammen bidrar vi til å beskytte bedriftenes immaterielle verdier, slik at dere stiller sterkere i markedet.»
— IPR-rådgiverne i Innovasjon Norge
IPR-kunnskap gir økt konkurransekraft
IPR står for Intellectual Property Rights, eller immaterielle rettigheter på norsk. Immaterielle rettigheter er de lovregulerte rettighetene som tildeles skaperne av de immaterielle verdiene.
- Immaterielle verdier handler på den ene siden om den visdommen menneskene har i hodet, i form av kunnskap, erfaring og ferdigheter. Det handler også om det som blir igjen i bedriften i form av avtaler, programvare, oppfinnelser og kreative uttrykk. Og ikke minst handler det om hvordan bedriften håndterer omverdenen og bygger sitt omdømme, utdyper rådgiverne.
Ta digitalt kurs: Immaterielle rettigheter (IPR) for innovasjon og eksport. Kurset er gratis og tar 40 minutter.
Avgjørende når du skal ekspandere
Veien til EU går gjennom oss - så når Innovasjon Norge hjelper bedrifter med å ekspandere ut i Europa, er IPR-rådgivning en viktig del.
Det er relativt sikkert at dine internasjonale konkurrenter har beskyttet sin IPR godt, så god håndtering av immaterielle verdier blir dermed avgjørende for å lykkes i nye markeder. Uten et bevisst forhold til de immaterielle verdiene, kan du også risikere at investorer mister interessen – og at konkurrenter kan kopiere produkter og tjenester.
«Den internasjonale konkurransen er mye større nå, og vi ser at det er stadig flere rettigheter som bedrifter må navigere i. Vi har også observert at det er et udekket behov for råd og kunnskap om IPR blant norske selskaper.»
— IPR-rådgiverne i Innovasjon Norge
Våre IPR-rådgivere hjelper norske bedrifter med å forstå hvilke verktøy, muligheter og aktører som finnes. De gjør dem også bevisste på hva som er deres immaterielle verdier, og hvilke immaterielle rettigheter hos andre selskaper som kan begrense dem.
En "IPR-sparring", hvor bedriftene blir utfordret på de viktige spørsmålene, er ofte en nyttig øyeåpner for norske bedrifter som skal ekspandere.
Manglende kunnskap kan få store konsekvenser
Hver dag erfarer rådgiverne hvor viktig det er å ha kontroll på de immaterielle verdiene, og hva som er konsekvensene når man ikke har det. Et eksempel er produsenten av friluftsutstyr som ville prøve lykken i det sveitsiske markedet – uvitende om at det allerede fantes et selskap med samme ord i merkevarenavnet sitt og samme symbol i logoen.
Det norske selskapet ble stevnet for flere hundre tusen euro, noe som kunne betydd kroken på døra for oppstartsbedriften.
- Vi ble kontaktet og fikk dem heldigvis ut av situasjonen ved hjelp av nettverk og kunnskap. Det er samtidig et godt eksempel på en situasjon som kunne vært unngått om de hadde sjekket med IPR-teamet i forkant, påpeker rådgiverne.
Det var heldigvis tilfellet for et maritimt selskap, som kontaktet IPR-rådgiverne før de skulle ut i verden med produktet sitt.
- Kartleggingen viste at navnet deres var opptatt i markedet de ville inn i. Dermed måtte de endre navn før de trygt kunne sette sjøbein internasjonalt, med gode forutsetninger for å lykkes.
Tre nøkkelspørsmål ved internasjonalisering
IPR-rådgiverne mener det er tre nøkkelspørsmål som bedrifter bør stille seg når de tar steget ut i verden, slik at de kan forberede seg på en best mulig måte.
1. Er de immaterielle verdiene deres beskyttet?
Ha et tydelig bilde av hvilke verdier dere har, og hva dere har gjort for å beskytte dem.
2. Er IPR-strategien din tilpasset forretningsstrategien?
Bedriftens situasjon, behov og forretningsstrategi for fem år siden er naturligvis noe helt annet i dag. Har dere fortsatt den nødvendige IPR-beskyttelsen i de markedene dere opererer i og beveger dere mot?
3. Har dere "freedom to operate" i markedet dere ønsker å gå inn i?
Er det noen hindre, og hvordan påvirker det mulighetene deres i markedet? Er det for eksempel noen andre som allerede eier de tekniske løsningene eller varemerket?
Tips! Det finnes flere internasjonale databaser som samler bedrifters åpne kilder til IPR-data. Gjennom disse kan du også få et bilde av hvordan bedriften din utnytter de ulike IPR-mulighetene. Sjekk ut Espacenet, DesignView og TMview. Patentstyret har også en database for registreringer i Norge.
Kjenn til verktøykassen
IPR-rådgiverne våre trekker ofte fram "IPR-verktøykassen" for å beskytte og håndtere bedrifters immaterielle verdier.
- Verktøykassen består av de formaliserte verktøyene som patenter, varemerker, opphavsrett og designbeskyttelse. Andre verktøy kan være kontrakter, lisenser og sertifiseringer. Det er også viktige verktøy i god strategi, som for eksempel forretningshemmeligheter, rask innovasjonssyklus eller kompleks produktdesign.
Se siden vår med verktøy og informasjon om hvordan du beskytter og håndterer immaterielle verdier.
IPR-rådgiverne samarbeider tett med våre 11 regionskontor og 28 kontor i utlandet, som peker bedriftene i deres retning. De er også involverte i flere av Innovasjon Norges skaleringsprogrammer. I tillegg samarbeider de med andre offentlige og private aktører, både i Norge og internasjonalt.