Slik skal Norge lykkes med eksport av helseindustri

En dame står foran et bilde av helseteknologi og presenterer noe.© Innovasjon Norge
Den raskeste veien til en dobling av eksportinntektene er gjennom de som til enhver tid er best og som kan dra med seg de nest beste, sier Heidi Blengsli Aabel, leder av prosjektstyret for helseeksport og Chief Commercial Officer i Vitalthings. 
Det er duket for et nytt norsk eksporteventyr. Et knippe spydspisser av bedrifter skal bane vei for norsk helseindustri i utlandet.

- Norge har mange gode enkeltaktører og sterke konkurransefortrinn, som blant annet verdensledende forskningsmiljøer. Men skal vi hevde oss i det globale toppsjiktet, må vi kommersialisere mer, produsere mer og eksportere mer. I tillegg må vi, som idretten, systematisere samarbeidet og spille på lag. Det handler vår nasjonale eksportsatsing om, sier Tone Varslot Stave, leder av helseeksportsatsingen i Innovasjon Norge.

En dame snakker i en mikrofon til en forsamling.© Innovasjon Norge
– I fellesskap skal vi skape et nytt eksporteventyr med norske helseaktører, sier Tone Varslot Stave, leder av helseeksportsatsingen i Innovasjon Norge. 

Regjeringen har satt ambisiøse mål om å øke norsk eksport. Storsatsingen "Hele Norge Eksporterer" tar sikte på å øke eksportinntekter utenom olje og gass med 50 prosent innen fem år. Målet for helsesatsingen er enda mer ambisiøs - en dobling av eksportinntekter fra 22 milliarder i 2021 til 50 milliarder i 2030.

- I dag står 30 av de største norske helseeksportørene for hele 25,5 av totalt 27 milliarder kroner av eksportinntektene fra helseindustri i 2023. Den raskeste veien til en dobling av eksportinntektene er gjennom de som til enhver tid er best og som kan dra med seg de nest beste, sier Heidi Blengsli Aabel, leder av prosjektstyret for helseeksport og Chief Commercial Officer i Vitalthings. 

Går opp løypa for andre helseaktører

For raskt å ta en tydelig posisjon internasjonalt, har Innovasjon Norge samlet de største aktørene på feltet. Utvalget består av 36 bedrifter som fungerer som et landslag og går opp løypa for andre norske helsebedrifter. På bakgrunn av kriterier som er satt av prosjektstyret ble selskapene segmentert i to grupper: de med mer enn 100 millioner kroner i eksportinntekter i 2023, og de med mellom 5-100 millioner kroner. I tillegg inviterte Innovasjon Norge noen med eksportinntekter under dette.

«Eksportsatsningen er ikke bare et prosjekt – det er en felles visjon for å sikre vekst, bærekraft og bedre helse både i og utenfor Norge.»

— Heidi Blengsli Aabel, leder av prosjektstyret for helseeksport og Chief Commercial Officer i Vitalthings.

- Det er unorsk å satse på noen få, men med begrensede midler er det viktig å prioritere. Eksportsatsningen er ikke bare et prosjekt – det er en felles visjon for å sikre vekst, bærekraft og bedre helse både i og utenfor Norge, sier Blengsli Aabel.

Høsten 2024 arrangerte Innovasjon Norge og prosjektstyret en samling for de største eksportbedriftene i landet, og de som har størst kapasitet til å bli det. Bedriftene fikk muligheten til å uttrykke sine behov og komme med forslag til aktiviteter som gir best effekt. Selskapene var fornøyde med å kunne påvirke, og viste til at de sjelden møtes på tvers av sektorer.

- Det er viktig å understreke at satsingen kommer i tillegg til dagens ordninger i Innovasjon Norge og Forskningsrådet. Disse ordningene gjør at flere bedrifter kan delta de kommende årene, utdyper Varslot Stave.

Hele næringen må mobiliseres for å lykkes

Norge har en veletablert helseindustri med en eksport på 27 milliarder kroner i 2023, og verdensledende forskningsmiljøer innen de raskest voksende områdene globalt. Norske helsedata er verdifulle for å utvikle nye legemidler, forskning og innovative helsetjenester. Med høy verdiskaping per årsverk har helsenæringen et enormt eksportpotensial.

«Vi legger til rette for internasjonal vekst for bredden av norske helsebedrifter på mange fronter.»

— Tone Varslot Stave, leder av helseeksportsatsingen i Innovasjon Norge.

For å realisere dette må norske helseaktører mobiliseres med all sin kompetanse og innovasjonskraft. I tillegg til årlige tildelinger i tilskudd og lån på 780 millioner kroner fra Forskningsrådet og Innovasjon Norge, har Innovasjon Norge og klyngene en rekke tiltak, programmer og kampanjer for å støtte næringen.

- Vi legger til rette for internasjonal vekst for bredden av norske helsebedrifter på mange fronter, med alt fra helseakseleratorer og eksportkampanjer med Team Norway, til rådgivningstjenester og eksportprogrammer. Vi støtter bedrifter i ulike utviklingsfaser, fra oppstart til skalering og internasjonalisering, med mål om å styrke norsk konkurransekraft globalt, sier Varslot Stave, og poengterer:

– I fellesskap skal vi skape et nytt eksporteventyr med norske helseaktører.

Slik bistår vi norske bedrifter

De nasjonale eksportsatsingene er et samarbeid mellom Team Norway, bransjeorganisasjoner og næringslivet. Team Norway helseeksport består av Innovasjon Norge, Norges forskningsråd, Eksfin, ambassadene og helseklyngene.

Prosjektstyret for helseksportsatsingen

  • Heidi Blengsli Aabel (Vitalthings)
  • Ane Solesvik Oppedal (Kernel)
  • Michael Eimstad (Epiguard)
  • Michel Eid (Laerdal)
  • Thomas Eden-Jensen (Bayer)
  • Monica Larsen (NHO/Legemiddelindustrien, LMI)
  • Gøril Bjerkan (LO)

Landslaget for helseeksportsatsingen 2024

  • Agilera Pharma
  • Arctic Zymes
  • Bayer AS
  • Bliksund
  • Checkware AS
  • Convene
  • Curida AS
  • Curida Diatec
  • Diagnostica AS
  • Dignio
  • DNV Imatis AS
  • Dossier solutions AS
  • Epiguard AS
  • GE Healthcare
  • GE Vingmed Ultrasound AS
  • Genetic Analysis AS
  • Gentian AS
  • Halden Pharma
  • Hepro AS
  • Kernel AS
  • Laerdal Medical
  • Madeformovement group AS
  • Medistim ASA
  • Next Pharma
  • NordicNeuroLab AS
  • Palla pharma Norway AS
  • Pharmaq AS
  • Photocure ASA
  • Sensio AS
  • Sero AS
  • Sonitor technologies AS
  • Tellu
  • ThermoFischer Scientific AS
  • Toproindustry AS
  • Vistin Pharma AS
  • Vitalthings AS
Publisert :
Sist oppdatert :