Strategiske partnerskap
Norge har flere store industrikonsern med bred internasjonal tilstedeværelse og handel med utenlandske markeder. De kan fungere som lokomotiver som gir utvidede markedsmuligheter for konkurransekraftige eksportbedrifter og verdikjeder. Ambisjonen er å sikre flere betydelige kontrakter i internasjonale markeder.
Vi har et godt samarbeid med alle disse selskapene, spesielt på våre internasjonale kontorer. Likevel har det ikke vært et systematisk, overordnet samarbeid mellom virkemiddelapparatet og de større eksportbedriftene. Intensjonsavtalene er et svar på dette behovet og skal føre til mer samspill som skal komme hele Norge til gode.
Hva innbefatter et strategisk partnerskap med Innovasjon Norge?
Partnerskapene er primært et verktøy for å øke Norges eksport og tempoet i det grønne skiftet.
Avtalene innebærer ingen materielle forpliktelser for partene, og gir verken fortrinnsrett til finansieringstjenester eller rabatterte eksporttjenester fra Innovasjon Norge.
Gjennom samarbeidet skal Innovasjon Norge bidra til å posisjonere de strategiske partnerne før store anbud og kontrakter internasjonalt, med nettverksarbeid, kontakt med interessenter og i forbindelse med profilering og synliggjøring. På samme måte skal vi sikre tettere koordinering med Team Norways strategi ved aktiviteter i utlandet.
Vi er åpne for å inngå flere strategiske partnerskap
Vi ønsker å både utvikle eksisterende partnerskap og i tillegg inngå nye, og vi vurderer nå kriterier som internasjonal tilstedeværelse, overlappende interessesfære i forhold til strategiske satsinger, størrelse og vekstambisjoner, strategisk posisjon i forhold til det grønne skiftet og ansvarlig næringsliv (ESG). Inngåelse av nye intensjonsavtaler om strategisk samarbeid vil være fundert på en gjensidig vurdering i respektive ledergrupper.