Internasjonal satsing og eksport til Sør-Korea
Sør-Korea som marked
Norge har gjennom EFTA frihandelsavtale med Sør-Korea.
Det kan være utfordrende å komme inn på det Sørkoreanske markedet, da det er dominert av en håndfull familieeide selskaper. Etablering av sterke forretningsrelasjoner er nødvendig for å lykkes og kan kreve jevnlige besøk til landet og kontakt med en lokal representant.
Sør-Korea er et av de landene i verden som bruker mest penger på bedriftsutvikling og forskning, i tillegg til å være rangert som nummer fem på "Ease of Doing Business index" av Verdensbanken. Dette har gjort at Sør-Korea på få tiår har utviklet seg til et økonomisk og teknologisk foregangsland.
Muligheter for norske bedrifter i Sør-Korea
Havvind
Sør-Korea jobber mot et mål om 20 prosent fornybar energiproduksjon innen 2030 – den såkalte 3020-planen. Havvind er et viktig ledd i satsingen, og myndighetenes plan er å øke produksjonen med ytterligere 13 gigawatt fra dagens nivå på 1,58 gigawatt. Flere store prosjekter er i oppstartsfasen. Flere norske aktører er allerede involvert i et megaprosjekt på totalt 6 gigawatt utenfor Ulsan, og på øya Jeju jobbes det med flere prosjekter hvor de fleste er i størrelsesordenen rundt 100 megawatt. I forbindelse med satsingen på havvind etterspørres systemer for marin observasjon, offshore fundamentering, fortøyning-systemer, installasjon av turbiner og kabler samt rådgivning og digitale løsninger. Norge har en partnerdialog med Sør-Korea hvor det jobbes bredt med å posisjonere norske selskaper for å utnytte disse markedsmulighetene. Les mer om vindkraftbransjen her.
Smarte byer
De siste 15 årene har koreanske myndigheter forsøkt å håndtere urbane spørsmål som høy befolkningstetthet ved hjelp av nye teknologier. Selv om det løste mindre problemer med urbanisering, var ikke dette nok, ettersom det var mer teknologidrevne prosjekter. Helt siden den gang har koreanske myndigheter presset på for en bærekraftig, menneskesentrisk urban utvikling, med temaet «SmartCity» eller «K-SmartCity». Innen K-SmartCity er det muligheter for norske selskaper å levere på smart transport, smart energi og strømnett, smarte bygg, smart sykehus, og smart styring.
Mairitm og hydrogen
Etter et større inntektsfall i koreansk skippingindustri har koreanske myndigheter lagt en femårsplan for å gjenoppbygge næringen. Planen fokuserer på fremgangsmåter når det gjelder økosystemet i maritime næringer, inkludert skipsbygging, havner, import og eksport, samt finans i shippingindustrien. Planen har tre viktige målsettinger: (a) sikre stabile lastevolum gjennom samarbeid mellom koreanske rederier og speditører, (b) konkurransedyktig og høy-effektiv skipsbygging, og (c) støtte en stabil ledelse i koreanske shippingselskaper. Hydrogen og LNG er viktige brikker i denne planen. Les mer om muligheter i koreansk maritim næring her.
Sjømat
Tørket sjømat utgjør en stor andel av sjømatkonsumet i Korea. Koreanere liker å tørke sjømat som finnefisk, akkar, blekksprut og tang, osv. Blant annet er tørket (alaska) pollock et av de mest populære tørkede fiskene, som på mange måter ligner på norsk tørrfisk. Takket være den populære stillingen til tørket sjømat, har nettbaserte og andre forhandlere hastverk med å introdusere fiskesnacks på markedet. En av de populære fiskesnacksene er den revne varianten av tørket pollock med klissete og krydret saus.
Turisme
Norge har de seneste årene blitt populært blant sørkoreanere. Flytilbudet mellom våre to land blir stadig bedre og svært mange sørkoreanske turoperatører har norske reiselivsprodukter med i sine turprogrammer. Antall sørkoreanere som besøker Norge har økt kraftig de seneste ti årene. I 2017 genererte besøk fra landet omkring 120 540 overnattinger i Norge, hvilket er en vekst på 197 prosent i forhold til 2007. Les mer om markedsinnsikt for turisme hos Visit Norway.
Adresse
Innovation Norway, Royal Norwegian Embassy,
13th Floor, Jeongdong building,
15-5 Jeong-dong, Jung-gu
100-784 Seoul
Tlf: +82 2 727 7100
Fax: +82 2 2096 2970