Raskere sikring mot ras
Stadig flere skred går over norske veier. En steinblokk på 2,7 tonn dundrer ned i en varebil fra 55 meters høyde. På en brøkdel av et sekund er bilen et totalvrak.
En like stor stein slippes fra samme høyde, men treffer en aluminiumskonstruksjon over bilen. Steinen spretter så vidt før den faller til ro. Aluminiumsplatene er like hele, og bilen under helt uskadd.
Heldigvis er bilene tomme - for denne gangen er det bare en test, som viser hvor ulike utfallene kan bli når det går ras. Det er bedriften Bypass Skredsikring AS som demonstrerer den innovative løsningen sin. En sikkerhetstunnel i aluminium bestående av prefabrikkerte moduler som settes opp på kort tid.
Flere ras i framtida
- I 100 år har vi sikret veiene våre på stort sett samme måte. Klimaendringene vil unngåelig føre til flere ras, og allerede nå må Statens Vegvesen prioritere hvilke veier som skal sikres. Vi har utviklet en rimeligere og raskere skredsikring, slik at flere farlige punkter kan sikres på kortere tid, utdyper gründer Kjell Fylkesnes.
Jørgen Ulrik Berg, seniorrådgiver ved Innovasjon Norges regionkontor i Vestland, er også begeistret for Bypass sin løsning. Bedriften har mottatt tilskudd i to omganger.
«Det er en kostnadseffektiv og bærekraftig løsning, som gir tryggere veier på en raskere måte.»
— Jørgen Ulrik Berg, seniorrådgiver hos Innovasjon Norge Vestland.
- Vi vurderer at konseptet er innovativt både i materialbruk, støtdempende teknologi og utførelse. Bypass kan bygges mye raskere enn tradisjonelle betongoverbygg og på steder hvor slike overbygg ikke er aktuelt.
Et solid skråtak
Vestland er fylket hvor det går flest skred, og gründeren fra Stord er godt kjent med problemstillingen. Han har jobbet 45 år i bilbransjen og har alltid vært engasjert i samferdsel.
- Skred setter menneskeliv i fare og fører ofte til at veier må stenge over lang tid, uten gode omkjøringsalternativer. Det går ut over både innbyggerne og næringslivet i området.
Under koronapandemien fikk ideen tid til å blomstre, og Fylkesnes spant videre på tanken om å utvikle et skråtak over veien - som et alternativ til tradisjonelle tunneler, betongoverbygg eller nett. Han lot seg inspirere av nabobedriften Aker Solutions på Stord, som hugger opp og gjenvinner stål fra gamle oljeplattformer.
Skal spare menneskeliv og miljø
Fylkesnes tok kontakt med fagfolk innen geologi og fjellsikring, som også tente på ideen, og ville være med på å utforske mulighetene. Etter videre undersøkelser, kom de fram til at aluminium er et bedre materiale å bruke til platene, i kombinasjon med stålrammer.
- Aluminium er lettere enn stål, trenger mindre vedlikehold, kan bevege på seg og formes på en helt annen måte. Aluminium er også 100 prosent resirkulerbart, påpeker gründeren.
Bypass sin takkonstruksjon består av fire lag som er i stand til å dempe opptil 90 prosent av energien fra et skred. Løsning er nå patentert.
«Modulene kan brukes både som permanent eller midlertidig sikring. De kan tilpasses alle typer terreng og gir minimalt med inngrep i naturen. »
— Kjell Fylkesnes, gründer av Bypass Skredsikring
Beregninger gjort av AsplanViak viser i tillegg at konstruksjonen slipper ut over 90 prosent mindre CO2 enn tunneler i byggefasen, og 47,7 prosent mindre enn skredvern i betong, forteller Fylkesnes.
Hjelp fra rådgivende panel
Selv om Bypass-grunnleggerne har lang erfaring fra sine respektive bransjer, var selve oppstartsfasen ny for dem. Etter etableringen i 2021 tok de raskt kontakt med inkubatoren Atheno på Stord, som blant annet hjalp dem med søknader til Innovasjon Norge.
Som en del av søknadsprosessen tok de også del i Innovasjon Norges rådgivende panel, som består av tre til fem personer med særlig kompetanse på teknologiområdet, bransjen og markedet søknaden omhandler. Panelet gir råd til både søkeren og Innovasjon Norge om det videre arbeidet med prosjektet.
- I det rådgivende panelet satt det blant annet geologer med ekspertise på rasrisiko. De ga oss mye nyttig input, og har også vært en ressurs i etterkant, forteller Fylkesnes.
Bedriften har i tillegg et tett samarbeid med fjellsikringseksperter og ulike fagmiljøer fra NTNU. I samarbeid med sistnevnte har de gjort flere fullskala-tester av løsningen, hvor renovasjonsfirmaet Ragn-Sells har stilt med 25 skroteklare biler som har fått hard medfart.
Starter storproduksjon
Bypass Skredsikring klargjør seg nå for produksjon og har mottatt 8,4 millioner kroner fra Innovasjon Norge.
- Det er selvsagt svært verdifullt for oss. Vi har i tillegg som eiere gått inn med ti millioner kroner. Det går av MTA-midlene våre, smiler Fylkesnes og legger til at det betyr "mindre til arvingene".
95 prosent av produktet skal etter planen produseres i Norge. Målet er å selge for 250 millioner kroner i 2025 her hjemme, og deretter se mot andre europeiske land med lignende topografi. Selskapet i ferd med å lande de første kundene, som kan være både offentlige myndigheter, entreprenører og transportsektoren.
Bedriften har nylig levert et tilbud på et forprosjekt for Statens Vegvesen, som innebærer 60 meters skredsikring av E39 ved Moi. De er også i dialog med Trollstigen, Vestland fylkeskommune og Statkraft.