Helsenæring lanseres som ny eksportsatsing

I dag lanserte regjeringen 15 tiltak for å doble eksportinntektene for helsenæringen innen 2030. Innovasjon Norge får ansvar for å gjennomføre satsingen, som er en del av regjeringens eksportreform «Hele Norge eksporterer».
Panelet diskuterer under lanseringen av helsenæring som eksportsatsing
Panelet under lanseringen av helse som eksportsatsing. Fra venstre kommunikasjonsdirektør Merete Jebsen Bergeland fra Nærings- og fiskeridepartementet, Kathrine Myhre i Nasjonalt eksportråd, Håkon Haugli i Innovasjon Norge, Leif Rune Skymoen i Legemiddelindustrien,og Peggy Hessen fra LO.
© Foto: Innovasjon Norge

Det var næringsminister Jan Christian Vestre og helse- og omsorgsminister Ingvild Kjerkhol som presenterte den nye satsingen i Forskningsparken i Oslo i dag.

Målet er å øke eksportinntektene fra 22 milliarder kroner i 2021 til 50 milliarder kroner i 2030. Helsenæringen har et stort globalt marked, med 70 prosent av eksporten rettet mot USA og Canada, samt betydelig aktivitet i Norden, Europa og Asia. Denne satsingen er en del av regjeringens eksportreform “Hele Norge eksporterer”.

- Innovasjon Norge ser fram til å iverksette regjeringens nye tiltak, i tett samarbeid med næringen. Norge har helseforskning i verdensklasse og en ung og sulten helsenæring. Det gir et enormt potensiale for vekst, sier administrerende direktør i Innovasjon Norge, Håkon Haugli.

Satsingen på helseeksport har en bevilgning på 20 millioner kroner i 2024. Regjeringen vil at denne satsingen skal bidra til å styrke den norske helsenæringen internasjonalt, og sørge for økt synlighet for norske løsninger. Det skal blant annet utarbeides en markedsføringsstrategi og tiltak for merkevarebygging. Innovasjon Norge får i oppgave å følge opp tiltakene i satsingen.

Dette er tiltakene for å øke eksporten fra helsenæringen:

  • Felles eksportfremstøt til viktige markeder i Europa, Nord-Amerika og Asia
  • Mobilisere Team Norway for å bidra til økt helseeksport
  • Bunting av digitale produkter
  • Egen markedsføringsstrategi for helsenæringen
  • Felles profilering og merkevarebygging for helsenæringen
  • Styrking av Invest in Norway for å få flere helseinvesteringer til Norge
  • Helsenæringen inn i det nordiske industripartnerskapet
  • Videreutvikle helseteknologiordningen for å akselerere innføringen av nye løsninger
  • Videreutvikle Nortrials – et partnerskap mellom helseforetakene og næringslivet
  • Etablere veiledningstjeneste for kommuner og leverandører
  • Tydelige føringer om samarbeid mellom helseforetak og næringsliv
  • Harmonisering av standarder, blant annet med EU
  • Følge opp veikart for helsenæringen og ha nær interaksjon med næringen
  • Satsingen ledes av et prosjektstyre bestående av representanter for helsenæringen
  • Måling av helsenæringens eksportutvikling og effekt av satsingen