Hopp til hovedinnhold

Helsenæring lanseres som ny eksportsatsing

Panelet diskuterer under lanseringen av helsenæring som eksportsatsingFoto: Innovasjon Norge
Panelet under lanseringen av helse som eksportsatsing. Fra venstre kommunikasjonsdirektør Merete Jebsen Bergeland fra Nærings- og fiskeridepartementet, Kathrine Myhre i Nasjonalt eksportråd, Håkon Haugli i Innovasjon Norge, Leif Rune Skymoen i Legemiddelindustrien,og Peggy Hessen fra LO.
I dag lanserte regjeringen 15 tiltak for å doble eksportinntektene for helsenæringen innen 2030. Innovasjon Norge får ansvar for å gjennomføre satsingen, som er en del av regjeringens eksportreform «Hele Norge eksporterer».

Det var næringsminister Jan Christian Vestre og helse- og omsorgsminister Ingvild Kjerkhol som presenterte den nye satsingen i Forskningsparken i Oslo i dag.

Målet er å øke eksportinntektene fra 22 milliarder kroner i 2021 til 50 milliarder kroner i 2030. Helsenæringen har et stort globalt marked, med 70 prosent av eksporten rettet mot USA og Canada, samt betydelig aktivitet i Norden, Europa og Asia. Denne satsingen er en del av regjeringens eksportreform “Hele Norge eksporterer”.

- Innovasjon Norge ser fram til å iverksette regjeringens nye tiltak, i tett samarbeid med næringen. Norge har helseforskning i verdensklasse og en ung og sulten helsenæring. Det gir et enormt potensiale for vekst, sier administrerende direktør i Innovasjon Norge, Håkon Haugli.

Satsingen på helseeksport har en bevilgning på 20 millioner kroner i 2024. Regjeringen vil at denne satsingen skal bidra til å styrke den norske helsenæringen internasjonalt, og sørge for økt synlighet for norske løsninger. Det skal blant annet utarbeides en markedsføringsstrategi og tiltak for merkevarebygging. Innovasjon Norge får i oppgave å følge opp tiltakene i satsingen.

Dette er tiltakene for å øke eksporten fra helsenæringen:

  • Felles eksportfremstøt til viktige markeder i Europa, Nord-Amerika og Asia
  • Mobilisere Team Norway for å bidra til økt helseeksport
  • Bunting av digitale produkter
  • Egen markedsføringsstrategi for helsenæringen
  • Felles profilering og merkevarebygging for helsenæringen
  • Styrking av Invest in Norway for å få flere helseinvesteringer til Norge
  • Helsenæringen inn i det nordiske industripartnerskapet
  • Videreutvikle helseteknologiordningen for å akselerere innføringen av nye løsninger
  • Videreutvikle Nortrials – et partnerskap mellom helseforetakene og næringslivet
  • Etablere veiledningstjeneste for kommuner og leverandører
  • Tydelige føringer om samarbeid mellom helseforetak og næringsliv
  • Harmonisering av standarder, blant annet med EU
  • Følge opp veikart for helsenæringen og ha nær interaksjon med næringen
  • Satsingen ledes av et prosjektstyre bestående av representanter for helsenæringen
  • Måling av helsenæringens eksportutvikling og effekt av satsingen
Publisert :
Sist oppdatert :